Results 1 to 9 of 9

Thread: Nr Blir Vi Norske?

Senior Member
    NUXiY's Avatar
    Last Online
    Tuesday, April 21st, 2009 @ 10:56 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian
    Ancestry
    Rugian
    Subrace
    East Baltid
    Country
    Norway Norway
    State
    Rogaland Rogaland
    33
    Family
    In a steady relationship
    Occupation
    Store manager
    Politics
    Absolute monarchy
    Religion
    Doubter
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    3
    Thanked in
    3 Posts

Nr Blir Vi Norske?

Da jeg startet som arbeids- og inkluderingsminister for snart to r siden, var innvandringsfeltet ganske nytt for meg. Jeg erfarte raskt at dette var et omrde der det gjaldt ha tunga rett i munnen. Samtidig ville jeg ikke la engstelsen for si noe feil kneble meg. Jeg mente den gang, og mener fortsatt at det viktigste er f sagt det jeg mener, s fr det heller vre at jeg av og til kommer i skade for bruke ett og annet uheldig uttrykk.

I mte med unge mennesker fr jeg mange frustrerte meldinger over at de til stadighet blir omtalt som andregenerasjonsinnvandrere. Flere har spurt hvor lang tid det egentlig skal ta fr de kan kalle seg nordmenn. De opplever mten de blir omtalt p som ekskluderende.

Det vil vre enklere skape et inkluderende samfunn dersom vi ogs frer et inkluderende sprk. Et sprk som ikke fremmedgjr de vi nsker skal vre inkludert. Ogs i Arbeids- og inkluderingsdepartementet merker vi at det er krevende unng en sprkdrakt som skaper distanse. Alle ansatte fr derfor i disse dager et lite veiledningshefte i god sprkbruk. Vi har ikke laget en fy-liste eller en liste som sier hvordan departementsansatte skal snakke. Derimot har vi samlet vanlige ord og uttrykk og sagt noe om hva som gjr dem vanskelige. Mlet er f folk til tenke seg om og bli litt mer bevisste p hvordan de snakker og skriver. Da er sjansen ogs strre for at vi fr sagt det vi vil.

De frreste mener det vondt nr de sier fremmedkulturell. Det er for dem et ord som er like verdinytralt som bord, stol eller parkett. Men for mange andre er det ikke det. For meg er det penbart at hensynet til dem som opplever en slik sprkbruk som belastende skal veie tyngst. Uansett er det uheldig knytte uttrykk som fremmed til ungdommer som er en del av vrt samfunn, en del av oss.

Mye handler om bruke rett ord til rett tid og vre s nyaktig som mulig. Det er bedre si norsk-vietnameser enn innvandrer, hvis det er det vi mener.

Som regel er det ikke enkeltord som er problematiske, men mten de blir brukt p.

Det er ikke den ene gangen tunga krller seg og ord som fremmedkulturell eller andregenerasjonsinnvandrer kommer ut av munnen som er problemet. Det er alle gangene til sammen. Mnsteret slike ord skaper over tid er utvetydig. Noen er annerledes. Noen hrer ikke hjemme her. De er fremmede.

Sammenhengen br avgjre nr det er og ikke er relevant trekke fram at noen har innvandrerbakgrunn eller at foreldrene deres ikke er fdt i Norge. Ofte er det ikke ndvendig ppeke det. Ingen liker bli satt i bs, enten de bruker hijab eller grilldress. Jeg ser fram til et Norge der vi oftere klarer se forbi folks hudfarge eller etniske bakgrunn, og snakke om dem som fotballspillere, rrleggere, naboer eller advokater. Men det er et stykke dit.

Den strste utfordringen er kanskje bli bevisst p hvordan sprket kan skape skiller mellom oss og de andre. Ogs nytrale begreper som beskriver nkterne fakta, kan bli brukt p mter som skaper skiller, avstander og motsetninger mellom folk.

P denne mten er sprket ikke bare noe som beskriver virkeligheten, men ogs noe som skaper virkeligheten. P svrt mange omrder vil det vre forskjeller i synspunkter, interesser og verdier som gr p kryss og tvers av ulike grupper. Alle i Norge har mange identiteter. I sin ytterste konsekvens kan forenklede generaliseringer fre til at den politiske debatten baseres p feil premisser.

Mange blir engstelige nr sprkdebatten blusser opp. Enkelte synes det er krevende holde seg orientert i hva som til enhver tid er riktig si. Andre er krampeaktig opptatt av nettopp ikke si det som er riktig, men helst alt mulig annet.

For min egen del er det viktig ikke snakke p en mte som skaper avstand til den virkeligheten folk lever i. Men jeg ser ingen grunn at andregenerasjonsinnvandrer skal vre et ord som skal vre nrmere virkeligheten, enn frstegenerasjonsnordmann eller etterkommer av innvandrere. Eller rett og slett norsk.

Samfunnsdebattanter, journalister og politikere har et srlig ansvar. Den offentlige debatten skiller seg fra de private samtalene ved at man har frre muligheter til korrigere lite treffende utsagn. I mte med mennesker man ikke kjenner godt er det ogs vanskeligere forutsi hvordan den andre parten vil reagere p det man har si. I slike situasjoner er det ekstra viktig fre et sprk som gjr at man ikke blir misforsttt, eller som skaper undvendig avstand.

Samtidig m vi beholde et lekent forhold til sprket. At vanskelige ord blir brukt i en humoristisk kontekst kan ogs vre med p gi dem nye ladninger og betydninger. Et ord eller uttrykks betydning er ikke gitt en gang for alle. Slik vil det alltid vre.

Begreper utvikler seg i takt med omgivelsene, men lever ogs sine egne liv. Et eksempel er begrepet andregenerasjonsinnvandrer. Da Statistisk sentralbyr introduserte begrepet var det ingen instanser som reagerte. Men over tid har ordet ftt en ladning som mange med innvandrerbakgrunn opplever ekskluderende. Byret sluttet for vrig bruke begrepet for sju r siden.

Et annet eksempel er ordet pakkis. I veldig mange sammenhenger er dette et svrt nedlatende ord bruke. Men ungdommer med pakistansk bakgrunn bruker det ogs om seg selv eller hverandre. Ofte mens de ler og tuller. Dette viser hvordan hvem som snakker med hvem, om hva og i hvilken sammenheng er med p avgjre hvordan man br ordlegge seg.

Ingen er tjent med at det utvikler seg et sprkpoliti som tar folk i skole hver gang de skal si noe. Eller at alle begynner snakke innenfor en mal av korrekte ord og uttrykk. Jeg har ikke til hensikt normere sprket til folk flest. Det er langt utenfor mitt mandat. Men jeg vil gjerne at flere tar aktivt stilling til hvilke ord og uttrykk de bruker for snakke om den mangfoldige virkeligheten vi finner i Norge i 2007. Det er sjelden vond vilje som gjr at enkelte frer et ekskluderende sprk. Det er som regel manglende bevissthet eller et yeblikks ubetenksomhet. Og det gjr ikke noe. Bare det ikke skjer hele tiden.
    Kilde: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/08/27/510123.html

Member
    krispilot's Avatar
    Last Online
    Tuesday, March 2nd, 2021 @ 12:20 AM
    Ethnicity
    Icelandic
    Country
    Norway Norway
    15
    Thanks Thanks Given 
    1
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    "Jeg ser fram til et Norge der vi oftere klarer se forbi folks hudfarge eller etniske bakgrunn, og snakke om dem som fotballspillere, rrleggere, naboer eller advokater. Men det er et stykke dit."

Ja det er ett stykke dit ja nr de fleste gr p trygd eller er imam

Senior Member
    Norrn's Avatar
    Last Online
    Thursday, February 16th, 2017 @ 06:41 PM
    Ethnicity
    Norwegian
    Subrace
    Hallstatt-Nordid
    Country
    Norway Norway
    108
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    3
    Thanked in
    3 Posts
    Det vre norsk er ikke kulturelt betinget, men etnisk. Statsborgerskapet kan de selvflgelig f, men det er ikke annet enn juridiske papirer. For bli medlem av det norske fellesskapet m man vre etnisk norsk.

Senior Member

Last Online
    Friday, April 3rd, 2009 @ 09:10 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian
    Ancestry
    Maternal: Norway, Paternal: Massachusetts
    Subrace
    I don't know Lundman's taxonomy.
    Country
    United States United States
    State
    Connecticut Connecticut
    92
    Family
    Single, not looking
    Occupation
    Nothing (retired)
    Politics
    monarchist
    Religion
    agnostic
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    36
    Thanked in
    36 Posts

Naar blir vi norske ?

Aldrig. SLET IKKE ! :

Senior Member

Last Online
    Monday, February 20th, 2017 @ 11:02 AM
    Ethnicity
    Dutch
    527
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    4
    Thanked in
    4 Posts
    Nykommere m ikke klage. Norge, like som hvert vesteuropeisk land, er naturligvis forvirra nr det gjelder identitet, men innerst inne vet folk flest at ikke den frste den beste kan bli nordmann. Ogs, nr man lurer p hva det betyr vre norsk (eller nederlandsk, tysk, osv.), s er det tydelig at noenting har gtt feil inne kulturen.

Her i Nederland sier mange at en kan betraktes som en nederlender nr en snakker nederlandsk og overholder loven. (Latterlig!) Men i praksis blir de fleste naturligvis relativt fremmede. Til og med den mest venstre tosk skjelner mellom Nederlanders (nederlendere) og "medelanders" (medlendere). Dette er nok fordi venstre folk har altfor 'respekt' for innvandrere for vente mer av dem.

Jeg er enig med Ulven, det er et sprsml om etnisitet, ikke kultur.

(Unnskyld for sprkfeil.)

Sanity Is For The Weak
    Friend of Germanics
    Funding Membership Inactive
    Hanna's Avatar
    Last Online
    @
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwedish
    Ancestry
    Norwedish
    Subrace
    Nordid
    Country
    Norway Norway
    Precis nr du vil
    Occupation
    Student
    Politics
    Logic
    Religion
    Perfectionism
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    6
    Thanked in
    6 Posts
    Quote Originally Posted by Ulven View Post
    Det vre norsk er ikke kulturelt betinget, men etnisk. Statsborgerskapet kan de selvflgelig f, men det er ikke annet enn juridiske papirer. For bli medlem av det norske fellesskapet m man vre etnisk norsk.
    Bra skrevet!
    Jeg er over gjennomsnittet bitter, og liker stort sett ingen andre enn meg selv

New Member
    Snorre's Avatar
    Last Online
    Monday, December 14th, 2009 @ 10:21 PM
    Ethnicity
    Danish
    Ancestry
    Sjlland
    Country
    Denmark Denmark
    National
    Religion
    Asa
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Nr holder I inde at vre danske??

Account Inactive
    Svalbard's Avatar
    Last Online
    Friday, August 5th, 2016 @ 01:40 AM
    Ethnicity
    Albanian
    Country
    Norway Norway
    Atheist
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Blir aldri norske annet enn p papiret. Et statsborgerskap endrer ikke gener, kultur og bakgrunn. Enkelt og greit.

Morsomt nr journalister hele tiden omtaler "norske statsborgere med utenlandsk bakgrunn" som norske. Hadde de vrt norske hadde det vel ikke vrt ndvendig fortelle det hele tiden?

Member
    krispilot's Avatar
    Last Online
    Tuesday, March 2nd, 2021 @ 12:20 AM
    Ethnicity
    Icelandic
    Country
    Norway Norway
    15
    Thanks Thanks Given 
    1
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Quote Originally Posted by Svalbard View Post

Morsomt nr journalister hele tiden omtaler "norske statsborgere med utenlandsk bakgrunn" som norske. Hadde de vrt norske hadde det vel ikke vrt ndvendig fortelle det hele tiden?
    Alle journalister er venstrevridde tilhengere av multikulturelt samfunn.
    Dette er ett ledd i den mediestyrte propagandaen for hjernevaske folk til tro at alle innvandrere er norske........
    Se bare p NRK, de elsker vise innvandrer med norske flagg p tv....