Unga killars syn p sex har frndrats

Unga killars syn p sexualitet har frndrats. De fr svrare att skilja p vad som r ver grnsen. Just nu jobbar polisen med flera utredningar om gngvldtkter i Gteborg.

- Det hnder mycket med killar i grupp. Det r min uppfattning. Jag tror att de ibland gr det fr varandra och inte fr att de sjlva har drivkraften, sger Annelie Nordner, sjukskterska p ungdomsmottagningen i Nordost.
Hon arbetar uteslutande med killar mellan 12 och 24 r och har i snitt 30 besk i veckan.
- Jag skulle sga att ett frvnansvrt stort antal inte tycker att knslor behvs. Fr dem r det bttre att ha flera s kallade knullkompisar. Blir det knslor inblandade kan det bli farligt och hotfullt. Man blir s srbar d. Det r stora skillnader i ungdomars stt att resonera nu om man jmfr med fr 20 r sedan, sger Annelie Nordner.

Hos polisen i Gteborg ser man hur vldtktsutredningarna vxer p hg, aldrig tidigare har utredningsroteln haft s mnga renden p gng samtidigt. Bara i r har Gteborgspolisen haft ver 150 spaningsvldtkter, fall dr grningsmnnen r oknda. Och man tvingas prioritera hrt i anmlningarna.
- I nstan alla fall s nekar den misstnkte till brottet. Sexualbrott r inga hjltebrott precis, och du fr inte direkt ngon stjrna i kanten fr att ha vldtagit ngon, sger Christina Lycke Alhbin, bitrdande chef fr lnskriminalens utredningsrotel.

Grningsmnnen nekar till brott

Hon sger att ofta, ofta sger killarna att flickan var med p det. Att hon ville. Att det var frivilligt.
Just nu utreds tv misstnkta gruppvldtkter i Gteborg. En i Angered och en i Frlunda. I bda fallen nekar grningsmnnen till brott.
De sger att tjejen var med p det.
En 15-rig flicka anmler att hon har blivit vldtagen av tre pojkar utomhus, bakom en skola i Frlunda. Pojkarna r 13, 14 och 15 r gamla och hvdar att flickan frivilligt utfrt oralsex p alla tre.
En 16-rig flicka anmler att hon har blivit vldtagen p en fest i Grdsten. Hon sger att hon lockas ut frn festen av tv killar, 16 och 14 r gamla. De gr en bit in i skogen och dr ska hon ha vldtagits av bda pojkarna. Nr hon kommer tillbaka till festen fr hon hjlp att torka bort 0a frn hret och ansiktet inne p toan av en tredje kille. Eftert vldtar ven han henne.

Annelie Nordner talar mycket om sexualitet och tjejer med killarna hon trffar i sitt jobb p ungdomsmottagningen i Nordost.
- Jag brukar sga: tror du verkligen att hon ville ha sex med alla tre p en och samma fest? Varfr tror du att hon ville? Och ville verkligen du? Nr jag pratar med killarna om de hr sakerna vill jag frska f dem att tnka sjlva. Att de ska frst. Om ngon har haft sex med en tjej p en fest, r det ibland som om alla mste det, sger Annelie Nordner p ungdomsmottagningen.

Hon sger att det finns ett slags myt i samhllet. En frvntning som killarna har p varandra, men framfr allt p sig sjlva. Att alltid vilja, alltid vara redo, att alltid ha lust.
- Killarna hetsar varandra i den hr frestllningen om att alltid vilja. Jag mrker en oerhrd stress hos dem som tror att de mste leva upp till det hr. De skryter om sina ervringar och r livrdda att inte f vara med i gnget. Och de r livrdda fr ryktesspridningen. Vad hnder om ngon fr reda p att de inte har haft lust? Det r svrast att n killarna som vuxit upp i vldigt patriarkala miljer. De har en bestmd uppfattning om att de mste vilja och att det r deras uppgift att ta initiativ. I familjer dr sexualiteten r tabu ser jag ocks en tendens att man testar grnserna nnu mer, sger hon.
Hur ser de egentligen p tjejer?
- Det r vldigt olika. En del sger att de kan gra det med vem som helst bara hon inte r ful. Jag trffar ju bara killarna, men jag hvdar att det r inte bara tjejer som r offer. Killarna r ocks offer p ett stt. Offer fr egna och andra frvntningar.
Hur ska man gra fr att ndra mytbilden om att killar alltid r redo?
- En jttesvr frga. Man kan ju brja med att se p oss vuxna. Vilka frebilder r vi? Vem r det som tar initiativet? Och hur ser vi egentligen sjlva p mn som inte vill ha sex. Det r svrt.

Det var annorlunda fr 20 r sedan

Vad beror det p att vi ser flera gruppvldtkter just nu?
- Jag tror inte bara att det beror p en sak. Men porren kan ha pverkat. Den var annorlunda fr 20 r sedan. D fanns inte internet och samma exponering. Och d sg man inte lika ofta porrscener med mnga mn p en kvinna, sger Annelie Nordner.
Klla

Malin vldtogs av tre oknda killar

Om Malin hade vetat vad som skulle hnda p den dr festen fr ett r sedan hade hon aldrig gtt dit.
- De fattar nog inte vad de gjorde och jag borde inte ha druckit, sger hon.

Malin var 16 r frra hsten. Hon kte in till Gteborg med en kompis och trffade en kille som hon var lite frlskad i. Han visste om en fest en bit utanfr stan och undrade om hon ville flja med. Hon hade egentligen ingen lust, men sa ja efter en stund.
Tjejen som fyllde r hade fest i en lgenhet och Malin fick snabbt en drink i handen. Red Bull och vodka.
- Jag drack ngra drinkar, sen blev jag vldigt yr och gick ut p balkongen. Dr somnade jag i en solstol. Nr jag vaknade satt en kille ver mig. Han hade handen innanfr mina trosor och trja. Hans kompisar stod runt och skrattade, berttar Malin.

Fick hjlp

Hon skrek att de skulle sluta och fick hjlp av en annan tjej p festen att ta sig drifrn.
- Hon hjlpte mig p toa, s att jag fick vatten i ansiktet fr att piggna till. Men jag var s full och mdde s illa att jag bara ville ligga ner. Jag gick in och la mig p en sng.
Efter en stund kom en av killarna och hmtade henne och sa att de skulle g ut en svng. Malin sa att hon inte ville, hon mdde fr illa och ville bara ligga ner.
- Han lyfte med mig och tog p mig skorna. Han och hans tv kompisar tog mig med till en lekpark dr det fanns lite buskar. De satte mig ner, sen gick de och pissade i buskarna. Nr de kom tillbaka tog de av mig byxorna ...
- Jag lg ner dr p grset. Sedan turades de om. Alla tre, sger Malin som aldrig tidigare trffat ngon av killarna.
Vad tnker du sjlv s hr eftert?
- Jag tnker att jag inte borde ha blivit s full. Jag hade ju kunnat sga ifrn bttre om jag inte hade druckit. Jag vet att jag inte ska lgga skulden p mig sjlv, men jag knner nd att det var mitt fel, eftersom jag drack och s.

Brott kunde inte styrkas

Men varfr tror du att killarna ville vara med en s full tjej som de inte knde, alla tre?
- Jag vet inte. De tyckte vl att det var lttare med en full tjej. Men jag tror inte att de fattar vad de har gjort. Jag tror inte att de ser det som vldtkt.
klagaren har lagt ner rendet eftersom han anser att brott inte kan styrkas. Malin bytte gymnasium fr att hon sg den ena killen p skolan vid tv tillfllen. Hon gr nu gymnasiet i en annan stad och hon ker inte lngre in till Gteborg. Inte ens p dagtid.
Klla

150 ANMLDA vldtkter! Mrkertalet r mycket stort....