Unga killars syn på sex har förändrats

Unga killars syn på sexualitet har förändrats. De får svårare att skilja på vad som är över gränsen. Just nu jobbar polisen med flera utredningar om gängvåldtäkter i Göteborg.

- Det händer mycket med killar i grupp. Det är min uppfattning. Jag tror att de ibland gör det för varandra och inte för att de själva har drivkraften, säger Annelie Nordner, sjuksköterska på ungdomsmottagningen i Nordost.
Hon arbetar uteslutande med killar mellan 12 och 24 år och har i snitt 30 besök i veckan.
- Jag skulle säga att ett förvånansvärt stort antal inte tycker att känslor behövs. För dem är det bättre att ha flera så kallade knullkompisar. Blir det känslor inblandade kan det bli farligt och hotfullt. Man blir så sårbar då. Det är stora skillnader i ungdomars sätt att resonera nu om man jämför med för 20 år sedan, säger Annelie Nordner.

Hos polisen i Göteborg ser man hur våldtäktsutredningarna växer på hög, aldrig tidigare har utredningsroteln haft så många ärenden på gång samtidigt. Bara i år har Göteborgspolisen haft över 150 spaningsvåldtäkter, fall där gärningsmännen är okända. Och man tvingas prioritera hårt i anmälningarna.
- I nästan alla fall så nekar den misstänkte till brottet. Sexualbrott är inga hjältebrott precis, och du får inte direkt någon stjärna i kanten för att ha våldtagit någon, säger Christina Lycke Alhbin, biträdande chef för länskriminalens utredningsrotel.

Gärningsmännen nekar till brott

Hon säger att ofta, ofta säger killarna att flickan var med på det. Att hon ville. Att det var frivilligt.
Just nu utreds två misstänkta gruppvåldtäkter i Göteborg. En i Angered och en i Frölunda. I båda fallen nekar gärningsmännen till brott.
De säger att tjejen var med på det.
En 15-årig flicka anmäler att hon har blivit våldtagen av tre pojkar utomhus, bakom en skola i Frölunda. Pojkarna är 13, 14 och 15 år gamla och hävdar att flickan frivilligt utfört oralsex på alla tre.
En 16-årig flicka anmäler att hon har blivit våldtagen på en fest i Gårdsten. Hon säger att hon lockas ut från festen av två killar, 16 och 14 år gamla. De går en bit in i skogen och där ska hon ha våldtagits av båda pojkarna. När hon kommer tillbaka till festen får hon hjälp att torka bort 0a från håret och ansiktet inne på toan av en tredje kille. Efteråt våldtar även han henne.

Annelie Nordner talar mycket om sexualitet och tjejer med killarna hon träffar i sitt jobb på ungdomsmottagningen i Nordost.
- Jag brukar säga: tror du verkligen att hon ville ha sex med alla tre på en och samma fest? Varför tror du att hon ville? Och ville verkligen du? När jag pratar med killarna om de här sakerna vill jag försöka få dem att tänka själva. Att de ska förstå. Om någon har haft sex med en tjej på en fest, är det ibland som om alla måste det, säger Annelie Nordner på ungdomsmottagningen.

Hon säger att det finns ett slags myt i samhället. En förväntning som killarna har på varandra, men framför allt på sig själva. Att alltid vilja, alltid vara redo, att alltid ha lust.
- Killarna hetsar varandra i den här föreställningen om att alltid vilja. Jag märker en oerhörd stress hos dem som tror att de måste leva upp till det här. De skryter om sina erövringar och är livrädda att inte få vara med i gänget. Och de är livrädda för ryktesspridningen. Vad händer om någon får reda på att de inte har haft lust? Det är svårast att nå killarna som vuxit upp i väldigt patriarkala miljöer. De har en bestämd uppfattning om att de måste vilja och att det är deras uppgift att ta initiativ. I familjer där sexualiteten är tabu ser jag också en tendens att man testar gränserna ännu mer, säger hon.
Hur ser de egentligen på tjejer?
- Det är väldigt olika. En del säger att de kan göra det med vem som helst bara hon inte är ful. Jag träffar ju bara killarna, men jag hävdar att det är inte bara tjejer som är offer. Killarna är också offer på ett sätt. Offer för egna och andra förväntningar.
Hur ska man göra för att ändra mytbilden om att killar alltid är redo?
- En jättesvår fråga. Man kan ju börja med att se på oss vuxna. Vilka förebilder är vi? Vem är det som tar initiativet? Och hur ser vi egentligen själva på män som inte vill ha sex. Det är svårt.

Det var annorlunda för 20 år sedan

Vad beror det på att vi ser flera gruppvåldtäkter just nu?
- Jag tror inte bara att det beror på en sak. Men porren kan ha påverkat. Den var annorlunda för 20 år sedan. Då fanns inte internet och samma exponering. Och då såg man inte lika ofta porrscener med många män på en kvinna, säger Annelie Nordner.
Källa

Malin våldtogs av tre okända killar

Om Malin hade vetat vad som skulle hända på den där festen för ett år sedan hade hon aldrig gått dit.
- De fattar nog inte vad de gjorde och jag borde inte ha druckit, säger hon.

Malin var 16 år förra hösten. Hon åkte in till Göteborg med en kompis och träffade en kille som hon var lite förälskad i. Han visste om en fest en bit utanför stan och undrade om hon ville följa med. Hon hade egentligen ingen lust, men sa ja efter en stund.
Tjejen som fyllde år hade fest i en lägenhet och Malin fick snabbt en drink i handen. Red Bull och vodka.
- Jag drack några drinkar, sen blev jag väldigt yr och gick ut på balkongen. Där somnade jag i en solstol. När jag vaknade satt en kille över mig. Han hade handen innanför mina trosor och tröja. Hans kompisar stod runt och skrattade, berättar Malin.

Fick hjälp

Hon skrek att de skulle sluta och fick hjälp av en annan tjej på festen att ta sig därifrån.
- Hon hjälpte mig på toa, så att jag fick vatten i ansiktet för att piggna till. Men jag var så full och mådde så illa att jag bara ville ligga ner. Jag gick in och la mig på en säng.
Efter en stund kom en av killarna och hämtade henne och sa att de skulle gå ut en sväng. Malin sa att hon inte ville, hon mådde för illa och ville bara ligga ner.
- Han lyfte med mig och tog på mig skorna. Han och hans två kompisar tog mig med till en lekpark där det fanns lite buskar. De satte mig ner, sen gick de och pissade i buskarna. När de kom tillbaka tog de av mig byxorna ...
- Jag låg ner där på gräset. Sedan turades de om. Alla tre, säger Malin som aldrig tidigare träffat någon av killarna.
Vad tänker du själv så här efteråt?
- Jag tänker att jag inte borde ha blivit så full. Jag hade ju kunnat säga ifrån bättre om jag inte hade druckit. Jag vet att jag inte ska lägga skulden på mig själv, men jag känner ändå att det var mitt fel, eftersom jag drack och så.

Brott kunde inte styrkas

Men varför tror du att killarna ville vara med en så full tjej som de inte kände, alla tre?
- Jag vet inte. De tyckte väl att det var lättare med en full tjej. Men jag tror inte att de fattar vad de har gjort. Jag tror inte att de ser det som våldtäkt.
Åklagaren har lagt ner ärendet eftersom han anser att brott inte kan styrkas. Malin bytte gymnasium för att hon såg den ena killen på skolan vid två tillfällen. Hon går nu gymnasiet i en annan stad och hon åker inte längre in till Göteborg. Inte ens på dagtid.
Källa

150 ANMÄLDA våldtäkter! Mörkertalet är mycket stort....