Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Congratulations, Sweden!

Senior Member Olavssønn's Avatar
    Last Online
    Saturday, August 25th, 2012 @ 05:38 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian-Scandinavian
    Ancestry
    My known ancestry is Norwegian
    State
    Nordic Union Nordic Union
    26
    Politics
    Identitarian
    Religion
    Germanic & Indo-European Heathen
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts

Smile Congratulations, Sweden!

Happy National day, Swedes!

Grattis på Sveriges nationaldag!

Reflektioner på nationaldagen 2012 - av Rent Principiellt på Motpol.nu

Ett citat från denna mycket goda och viktiga artikeln:

Det är nationaldagen idag. Det är den 6 juni 2012 och vi svenskar firar nationaldag.

Vi svenskar firar idag. Vi finns ju plötsligt. Fredrik Reinfeldt sa i maj i år att etniska svenskar finns. Det sa han inte tidigare. I en riksdagsdebatt från 2010 med Jimmie Åkesson var det annat ljud i skällan. Då skulle vår folkgrupp problematiseras ihjäl. Svenskar gick inte att definiera då sa Fredde. Men nu finns vi åter. Vi sju miljoner etniska svenskar har officiellt sett dagens ljus ånyo.

Men kampen för vår formella existens är inte över för det. Helle Klein sa ju i TV att ”etniska svenskar” är ”ett oerhört farligt språkbruk”. Okej då Helle, känd dig skrämd då. Det ändrar inget. För nu är det slut med MSM:s förnumstiga bortförklaringar om vår existens. Nu är det slut med proklamationer att (vita) folk inte finns, att (vit) etnicitet är problematisk.

Det är den 6 juni. Vi svenskar, en germansk stam, firar den suveränitet vi levat under i större delen av vår historia. Denna suveränitet var i fara i slutet av medeltiden. Då kom Gustav Vasa och återställde den. Det är sant. Han räddade oss. Han återupprättade den svenska stat med medeltida rötter som den dåvarande danska imperialismen höll på att utplåna. Det ”av Svea och Göta riken sammankomna Sverige” blev åter en suverän stat efter Gustavs befrielsekrig. Han valdes så till kung i Strängnäs 1523, den 6 juni. Det är det vi firar idag.
    "Man evolved in cooperating groups united by common cultural and genetic ties, and it is only in such a setting that the individual can feel truly free, and truly protected. Men cannot live happily alone and without values or any sense of identity…" - Alain de Benoist
    Motpol.nu - Alternative Right - Arktos.com
    Click here for a sound-track to my posts.

Like nobody else
    "Friend of Germanics"
    Skadi Funding Member

Last Online
    1 Week Ago @ 09:21 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Swedish
    Ancestry
    Swedish and Danish
    Subrace
    Nordid-Borreby
    Country
    United States United States
    State
    California California
    35
    Zodiac Sign
    Leo
    Family
    Married
    Politics
    NS
    Religion
    NS
    Thanks Thanks Given 
    4
    Thanks Thanks Received 
    29
    Thanked in
    20 Posts

...

Hundhedensk "Friend of Germanics"
    Skadi Funding Member

Hersir's Avatar
    Last Online
    @
    Status
    Available
    Ethnicity
    Håløyg
    Ancestry
    Norway
    Subrace
    Nordid
    Y-DNA
    I2b1
    mtDNA
    J2a1a1b
    Country
    Norway Norway
    State
    South Trondelag South Trondelag
    32
    Zodiac Sign
    Pisces
    Family
    Single adult
    Politics
    Nationalist
    Thanks Thanks Given 
    1,032
    Thanks Thanks Received 
    762
    Thanked in
    347 Posts
    Grattis, grabbar och flickor. Forspis dere ikke på smørgåstårta nå da

Senior Member Angus's Avatar
    Last Online
    Saturday, April 8th, 2017 @ 10:27 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Germanic
    Country
    United Kingdom United Kingdom
    Single adult
    Politics
    Moderate
    Religion
    Folkish Heathen
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    4
    Thanked in
    3 Posts
    Gratulerer Sverige!

Funding Member
    "Friend of Germanics"
    Skadi Funding Member

Þoreiðar's Avatar
    Last Online
    1 Minute Ago @ 12:18 PM
    Ethnicity
    Scandinavian
    Ancestry
    East Norwegian + distant Finnish
    Subrace
    Nordid + reduced CM
    Y-DNA
    I1a1
    Country
    Norway Norway
    29
    Occupation
    Traditional Craftsman
    Politics
    Family, Nation & Nature
    Religion
    Heathen Worldview
    Thanks Thanks Given 
    2,308
    Thanks Thanks Received 
    1,381
    Thanked in
    684 Posts
    Til lykke med dagen, granner!
    A nation is an organic thing, historically defined.
    A wave of passionate energy which unites past, present and future generations

Senior Member Sågverksarbetaren's Avatar
    Last Online
    Friday, August 24th, 2012 @ 03:18 PM
    Ethnicity
    Swedish
    Country
    Sweden Sweden
    State
    Smaland Smaland
    Single adult
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    "Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk.

Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan - på frihetens grund.

Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är få, vi är de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter - andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget - vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i dagg-gräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta vidmot emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen? Det är fattigdom - men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.
    "
    - Wilhelm Moberg, 1941, Svensk strävan.

VS.

"Svenskar har väl aldrig brytt sig särskilt mycket om sin nationaldag. Förvisso har Sverige många inofficiella nationaldagar, som värderas högre än den inskrivna i kalendern. Midsommarafton, till exempel. Eller julafton. Eller en kräftskiva, fettisdagen eller vilken lördagskväll som helst för den delen.

I ärlighetens namn, svenskar är inte särskilt patriotiska. De flesta blir mer högtidligt berörda av klirret från systemetpåsen än av nationalsången.

Jag har alltid beundrat svenskarnas uppriktiga ointresse för nationaldagen. Det tyder på en trygg identitet, som inte behöver pumpas upp med nationalistisk anabola. Men jag har ändå känslan av att kalenderns blindtarm har fått en större symbolisk betydelse på sistone.

Det går inte att gömma undan den i skolavslutningstumultet, eller fira på svenskt manér – tystlåtet och privat (alternativt: högljutt och berusat). Får den inte tillräcklig uppmärksamhet kan det betraktas som en eftergift till de känsliga invandrarna.

Så vad ska vi göra med den här dagen, som vi inte vet hur man firar?

Varför inte använda den för att visa upp hur Sverige ser ut på riktigt? Varför inte låta nationaldagen bli ett kulturellt smörgåsbord, där alla bidrar med sina traditioner och kulturella säregenheter till svenskheten?

Ärligt talat, Sverige ser mer ut som en graffiti-målning än som en Carl Larsson-tavla. Den moderna invandringen, i alla dess former, är ju det mest spännande som någonsin hänt den svenska kulturen.

Jag tänker på invandringen som en liten skönhetsoperation. Näsan görs lite större och får en krökning, som en regnbåge. Ögonbrynen görs bredare och buskiga. Läpparna fylls, pigmenthalten höjs en aning. Ögonen växer till stora, mörka mandlar.

I mina ögon blir Sverige vackrare och vackrare av migrationen. Mitt estetiska ideal är ett Sverige som vi alla kan spegla och känna igen oss i, inte bara de som är manetfärgade och har en dammtuss på huvudet.

Jag vet att inte alla blir upphetsade av samma ideal. Men oavsett vad vi tycker, så är förändringen framförallt oundviklig och oåterkallelig. Tiden håller i skalpellen.

Vi lever i migrationens tidsålder. Påtvingad eller självvald, är vi människor i rörelse. Vi bosätter oss långt från vår hembygd och vi är tvungna att vänja oss vid långväga grannar. Oavsett om vi har myror i arslet, döden i hälarna eller fjärilar i magen – vi rör på oss, vi beblandar oss.

Själv bor jag sen 17 år tillbaka i Argentina och åker fram och tillbaka till Sverige. Jag varken vet eller bryr mig vad som är fram och vad som är tillbaka längre. Jag är det sociologen Ulrich Beck kallar för en topopolygam, någon som är gift med flera platser samtidigt. Jag är både och, och varken eller.

Nationsgränserna luckras upp, identiteter skapas utifrån andra premisser än vår nationella tillhörighet.

De som inte inser och accepterar det lever i motvind. De kommer att vara historiens förlorare. De högerkrafter som runt om Europa försöker stoppa processen är dömda att misslyckas. Utmaningen vi står inför är inte att hindra eller möjliggöra människors rörelse och sammanblandning, utan att försvåra eller underlätta den.

Ingredienserna är redan blandade i den puttrande grytan. Buljongtärningen är kastad.
    "
    - Martin Ezpeleta, 2012, Aftonbladet.

...

Take your pick.

Senior Member Freja_se's Avatar
    Last Online
    Friday, August 24th, 2012 @ 04:44 PM
    Ethnicity
    Swedish
    Subrace
    Nordid
    Country
    Sweden Sweden
    475
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    5
    Thanked in
    5 Posts

This day should really be a happy one, but it's hard to think of much to celebrate as so much is going against us.

Somehow it makes me think of the day the King of Sweden visited a school in Malmö where he made a speech.

"Ahem..my dear young fellow Swedes, our future!"

"ehm.."

(My god, someone please take me away from here!)

Funding Member
    "Friend of Germanics"
    Skadi Funding Member

Last Online
    8 Hours Ago @ 03:23 AM
    Ethnicity
    Germanic
    Ancestry
    Western
    Country
    Other Other
    1,983
    Thanks Thanks Given 
    32
    Thanks Thanks Received 
    62
    Thanked in
    29 Posts

Senior Member Olavssønn's Avatar
    Last Online
    Saturday, August 25th, 2012 @ 05:38 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian-Scandinavian
    Ancestry
    My known ancestry is Norwegian
    State
    Nordic Union Nordic Union
    26
    Politics
    Identitarian
    Religion
    Germanic & Indo-European Heathen
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Quote Originally Posted by Sågverksarbetaren View Post
    "Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss."
    [...]
    "I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter - andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet."
    [...]
    "Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga."
    - Wilhelm Moberg, 1941, Svensk strävan.
    It's so beautiful.

Så vad ska vi göra med den här dagen, som vi inte vet hur man firar?

Varför inte använda den för att visa upp hur Sverige ser ut på riktigt? Varför inte låta nationaldagen bli ett kulturellt smörgåsbord, där alla bidrar med sina traditioner och kulturella säregenheter till svenskheten?

Ärligt talat, Sverige ser mer ut som en graffiti-målning än som en Carl Larsson-tavla. Den moderna invandringen, i alla dess former, är ju det mest spännande som någonsin hänt den svenska kulturen.

Jag tänker på invandringen som en liten skönhetsoperation. Näsan görs lite större och får en krökning, som en regnbåge. Ögonbrynen görs bredare och buskiga. Läpparna fylls, pigmenthalten höjs en aning. Ögonen växer till stora, mörka mandlar.
    - Martin Ezpeleta, 2012, Aftonbladet.
    I can't find words to express how disgusting and distasteful this is. I'd like to call this person a traitor to his country and people, but when looking at his surname, he is perhaps an immigrant. Hence his hate for anything genuinely Swedish, Scandinavian or Nordic.

"I mina ögon blir Sverige vackrare och vackrare av migrationen. Mitt estetiska ideal är ett Sverige som vi alla kan spegla och känna igen oss i, inte bara de som är manetfärgade och har en dammtuss på huvudet."
    This clearly illustrates the true agenda of "multiculturalism", doesn't it? To erase differences. That's the natural consequences of its globalism. Everywhere shall be the same. Their call for "diversity" is extremely hypocritical new-speech. Also notice that obvious racism there (which I've marked with bold text). It's outrageous that anti-White racism like this is allowed to be printed in one of the largest Swedish newspapers!

"Jag vet att inte alla blir upphetsade av samma ideal. Men oavsett vad vi tycker, så är förändringen framförallt oundviklig och oåterkallelig. Tiden håller i skalpellen."
    ...And they never cease to return to these claims that multiculturalism is some natural force which simply can't be avoided, just like the fact that we have summer and winter, or that the earth circles around the sun. Pure bullsh*t of course! For those who want proof of that, just look at Japan!

"Nationsgränserna luckras upp, identiteter skapas utifrån andra premisser än vår nationella tillhörighet.

De som inte inser och accepterar det lever i motvind."
    So you don't accept that people have an ethnic identity, mr. Ezpelata? To deny an ethnic group the right to preserve its identity and culture, or to deny its existence as a group, is to sympathize with genocidal practices!
    "Man evolved in cooperating groups united by common cultural and genetic ties, and it is only in such a setting that the individual can feel truly free, and truly protected. Men cannot live happily alone and without values or any sense of identity…" - Alain de Benoist
    Motpol.nu - Alternative Right - Arktos.com
    Click here for a sound-track to my posts.

Senior Member Patrioten's Avatar
    Last Online
    Thursday, September 19th, 2019 @ 04:32 AM
    Ethnicity
    Swedish
    Country
    Sweden Sweden
    Conservative
    Religion
    Protestant
    Thanks Thanks Given 
    2
    Thanks Thanks Received 
    5
    Thanked in
    5 Posts
    Quote Originally Posted by Olavsson View Post
    I can't find words to express how disgusting and distasteful this is. I'd like to call this person a traitor to his country and people, but when looking at his surname, he is perhaps an immigrant. Hence his hate for anything genuinely Swedish, Scandinavian or Nordic.
    Yes the man is a foreigner. The question to ask is who moved to who's country exactly? Sweden doesn't need improvement, it merely needs a fortified border to keep out the Ezpeletas of the world.

Page 1 of 2 12 LastLast