For første gang faller matkjedenes inntekter på salg av økologisk mat. Samtidig mener kjøttgiganten Nortura at kjedene ikke vil ha maten de lager.



I 2020 er det den rødgrønne regjeringens målsetning at 15 prosent av maten som lages og brukes, skal være økologisk, ifølge Soria Moria-erklæringen.

I 2009 ble det omsatt økologiske dagligvarer for en knapp milliard kroner. Beløpet er ikke mer enn hva hele Rema 1000 omsetter for etter lunsj en normaldag, og tilsvarer 0,74 prosent av den årlige totalomsetningen til dagligvarekjedene.

På Rådhusplassen i Oslo lukter det stekt kjøtt lang vei. Høstens matfestival Matstreif er godt i gang. Bortover plassen bugner det av grønnsaker, honning, lefser, ost, saft, syltetøy, pølser, hamburgere, kylling, and og en rekke andre produkter. Mye er økologisk. Folk stimler sammen rundt de mest populære bodene og betaler gjerne ekstra pris for både spesialmat og økologisk mat.

Salget går dårlig

Men en helt fersk rapport fra Statens landbruksforvaltning viser at omsetningen av økologiske matvarer faller i både verdi og mengde i første halvår 2010. Det er første gang siden målingene startet i 2006.

- Det er dyrere å produsere økologisk, men det er ikke dyrere å distribuere disse produktene. Når alle ledd frem til forbrukerne skal ha ekstra betalt fordi dette er økologisk mat, ja da blir det for dyrt, sier daglig leder Berit Nordstrøm i Naturkjøtt mens hun steker kjøtt på Rådhusplassen.

Åtte kjøttprodusenter og en melkebonde har gått sammen om produktutvikling, salg og markedsføring av sine økologiske produkter.

- Prisen ut av en dagligvarebutikk blir nesten dobbelt så høy som den prisen vi tar dersom vi selger direkte til en kunde, sier Nordstrøm.

Ikke på kjøkkenbordet.

Nortura, som eier merkevarene Gilde og Prior, har også den økologiske merkevaren Norgården. Nå sliter de med å få varene inn i hyllene i dagligvarebutikkene, og dermed også ut på kjøkkenbordet til folk.

- Vårt salg av økologiske matvarer går dårlig. Det er vanskelig å få dette inn i butikkhyllene. Vi har økologisk mat, vi får bare ikke solgt det, sier konsernsjef Geir Olav Opheim i Nortura, samtidig som han beskylder kjedene for ikke å åpne dørene for produktene.

Dagligvaregiganten Coop blir provosert av Norturas virkelighetsbeskrivelse.



- Hvis Nortura skal ha noen som helst troverdighet ved å anklage andre enn seg selv, må de se seg i speilet og spørre: Hva har de gjort for å markedsføre disse produktene kontra de titalls millioner kroner de bruker årlig på å markedsføre de andre merkevarene sine, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge.


Men bondelagsleder Nils T. Bjørke skylder på Coop.

- Om Coop bruker sine finansielle krefter til å undergrave dette markedet, er det spesielt, sa han til Nationen i begynnelsen av september i forbindelse med at Coop da lanserte en egen økologisk melk.

NorgesGruppen, som kontrolleres av Johan Johannson, er mildere stemt, men påpeker også at det er felles utfordringer i å få i gang salget av økologisk mat.

Innrømmer mangel

- Vi tar imot utfordringen og erkjenner at vi må bli flinkere på økologisk matvarer. Vi har en jobb å gjøre, det innrømmer vi. Men det er lang vei til mål, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen, kjeden som blant annet eier Kiwi, Meny og Spar.

Matgiganten satser på en egen økologisk merkevare i 2011.

- Det er et marked for økologiske produkter der ute, men det er bare ikke stort nok, sier Roskifte

I tillegg til at de økologiske produktene er dyrere enn vanlig mat, mener Roskifte at forbrukernes tillit til den konvensjonelle maten er så høy at forbrukerne ikke ser noe merverdi i å kjøpe økologisk.

Brekk: - Minner om motarbeid

Landbruksminister Lars Peder Brekk reagerer kraftig når han hører om Norturas erfaring med kjedene.

- Nortura har gjennom arbeidet med Norgården bevist at de har prioritert økologisk produktutvikling. Da har Nortura gjort den jobben vi har bedt dem om å gjøre. Derfor blir det totalt uforståelig om dagligvarehandelen ikke tar inn disse økologiske produktene i butikken, sier Brekk.

Han peker på et brev den samlede dagligvarebransjen overleverte Landbruksdepartementet for to år siden, undertegnet av alle kjedene, med krav om flere økologiske varer for å sikre jevn tilgang til forbruker.

- Jeg har fulgt opp, og Nortura har fulgt opp. At handelen ikke tar inn produktene, opplever jeg som et klart brudd på intensjonen i brevet, sier Brekk. Han understreker at han gjentatte ganger har pekt på at det er nødvendig at alle samarbeider for at norske forbrukere skal få tilgang på økologiske matvarer.

- Dette minner mer om motarbeid enn samarbeid i verdikjeden, sier Brekk.

Kilde http://www.aftenposten.no/okonomi/in...cle3837224.ece