P grunn av trang konomi har trondheimspolitiet flere ganger mttet stenge politistasjonen for publikum den siste tiden, og det vil skje igjen.

Geir Olav Granbo, fungerende politistasjonssjef ved Sentrum politistasjon i Trondheim, beklager stengningen av publikumsmottaket. Han gjr det imidlertid klart at byens befolkning m pregne at politistasjonen vil bli stengt enkelte kvelder de neste ukene ogs.

Kalte ikke inn ekstravakt

Det har skjedd fr, og det vil ogs skje i begrenset omfang frem mot jul. Men yeblikkelig hjelp vil bli behandlet. Torsdag kveld ble publikumsmottaket stengt p grunn av sykmeldinger og hull i turnusen. Det er en kjent sak at vi har en trang konomisk situasjon og at vi hele tiden m gjre prioriteringer. Derfor ble det ikke kalt inn ekstravakter, sier Granbo.

Kenneth Rnning (35) og fem-seks andre personer ble mtt av stengt inngangsdr da de oppskte politistasjonen i Trondheim i 15.30-tiden torsdag. Vanligvis har publikumsmottaket pent til klokken 22 bde p hverdager og i helgene.

Jeg dro innom stasjonen for hente noe, men det var stengt. Det stenge politistasjonen i Norges tredje strste by p denne mten virker jo helt utrolig, sier 35-ringen.

Oppgitt

Den eneste informasjonen om stengningen var en lapp p inngangsdren. Der sto det ogs et telefonnummer som eventuelle fremmtte kunne ringe om de ikke kunne vente med sin henvendelse til neste dag.

Bde jeg og de andre fremmtte prvde ringe, men det var umulig komme gjennom. De andre var like oppgitte som meg, og det var like fr jeg ringte ndnummeret 112. Jeg trodde politistasjonen alltid var pen de burde i alle fall ha varslet om at de holder stengt, mener 35-ringen.

Adresseavisen har tidligere omtalt den vanskelige ressurssituasjonen ved politistasjonen, og davrende stasjonssjef Ove Sem opplyste i juni at trondheimspolitiet mtte nedbemannes med 14 stillinger for spare. Dette mente han ville ramme etterforskningen av vinningskriminalitet, narkoforbrytelser, konomi- og trafikksaker.

I lpet av 2010 har vi nedbemannet med en god del ansatte, uten at jeg kan gi et eksakt tall. Men vi hper at den konomiske situasjonen skal bedre seg etter hvert, sier Granbo.

- Behov for mer politi

Politimester Nils Kristian Moe i Sr-Trndelag erkjenner at stengningen kan fre til at de ikke mottar anmeldelser de ellers ville ftt. Han poengterer at dette ikke berrer etterforskningen av alvorlige saker.

Publikumsmottaket har vrt stengt en del kvelder fra midten av juni og frem til i dag, men vi mener at problemet vil bli mindre fra midten av oktober, sier Moe.

Synes du det er akseptabelt at politistasjonen i landets tredje strste by stenger drene for folk fr klokken 16.00?

Jeg nsker selvflgelig at publikumsmottaket skal vre pent, det er en viktig del av publikumsservicen vr. Men det overordnede er at det er behov for flere polititjenestemenn ved Sr-Trndelag politidistrikt, og det er det ikke midler til. Samtidig m vi bli flinkere til beregne hvor mye frie driftsmidler vi har behov for i lpet av et budsjettr, og hvor mye overtid som skal settes av, sier Moe.

Kilde http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1536134.ece

Vi lever i ett av verdens rikeste land, og politiet har ikke rd til holde pent?