Hans tmmer 130 utedoer hver eneste uke i Oslo.

- Jeg har sagt det flere ganger: Jeg skjnner ikke hvordan Oslo kan ha flere utedoer igjen i dag, det er ganske rart, sier Hans, som er byens eneste dotmmer, eller renovatr, som tittelen egentlig heter.

Utedo? Ja, du leste riktig. Oslo har faktisk utedoer, rundt 130 stykker fordelt p 50 adresser over hele Oslo. I fjor samlet Renovasjonsetaten inn 28 tonn utedoavfall, eller privtavfall som etaten kaller det.

P steder som Bestum, Ekeberg og Tryvann finnes det utedoer som tmmes ukentlig. Noen timer hver mandag til torsdag kjrer Hans rundt i bilen og samler inn posene fra utedoene. Hans vil helst ikke ha etternavnet sitt p trykk, for spare familie og barnebarn. Helt fritt for tabuer er jobben fremdeles ikke. Men Hans stortrives, og har ingen problemer med samle inn det vi etterlater oss.

-Folk reagerer veldig fint nr jeg kommer. De er bde blide og fornyde, sier Hans.

Populr gjest

Og nr vi ankommer Tommleplassen barnepark ved Tryvann, mter vi bare blide ansikter. Daglig leder Merete Stenberg roser bde Hans og utedo-ordningen.

- Barna kaller ham bare domannen, og han er veldig populr blant dem, forteller Stenberg.

De aller fleste stedene som i dag har utedoer, er barnehager og hytter i Oslos randsone. Tommleplassen ligger langt unna det offentlige kloakknettet, og har derfor utedo.

- Det gr veldig bra, og jeg tror faktisk barna liker at det er utedo her. Jeg hper virkelig ikke ordningen blir lagt ned, for vi er veldig glade for ha denne muligheten, sier Stenberg.

Tror doene blir

Etter noen smil og en hyggelig prat, tar Hans med seg avfallsposene og legger dem i gule plastbokser bak i bilen. Boksene sendes til Klemetsrud, der de destrueres i forbrenningsanlegget. Tmmingen gr kjapt: Opp med avfallsposen, knytt igjen, og ned med en ny og tom avfallspose.

- Jeg har drevet med dette i fire r, og det er sjelden jeg fr problemer med jobben. Men sist uke veltet en av plastboksene i bilen, og det ble mye gris. Da slet jeg litt, ler Hans.

De siste 100 rene har utedoene gradvis forsvunnet fra Oslo, det merker Hans p kjreturene. Tidligere var det flere sjfrer, n er dotmmingen en deltidsjobb.

- Det var utedoer i Gamlebyen og Vika inntil nylig. Selv om noen blir borte, tror jeg ikke alle forsvinner med det frste, sier den blide renovatren.http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle3824269.ece

Kilde