Hans tømmer 130 utedoer hver eneste uke i Oslo.

- Jeg har sagt det flere ganger: Jeg skjønner ikke hvordan Oslo kan ha flere utedoer igjen i dag, det er ganske rart, sier Hans, som er byens eneste dotømmer, eller renovatør, som tittelen egentlig heter.

Utedo? Ja, du leste riktig. Oslo har faktisk utedoer, rundt 130 stykker fordelt på 50 adresser over hele Oslo. I fjor samlet Renovasjonsetaten inn 28 tonn utedoavfall, eller privétavfall som etaten kaller det.

På steder som Bestum, Ekeberg og Tryvann finnes det utedoer som tømmes ukentlig. Noen timer hver mandag til torsdag kjører Hans rundt i bilen og samler inn posene fra utedoene. Hans vil helst ikke ha etternavnet sitt på trykk, for å spare familie og barnebarn. Helt fritt for tabuer er jobben fremdeles ikke. Men Hans stortrives, og har ingen problemer med å samle inn det vi etterlater oss.

-Folk reagerer veldig fint når jeg kommer. De er både blide og fornøyde, sier Hans.

Populær gjest

Og når vi ankommer Tommleplassen barnepark ved Tryvann, møter vi bare blide ansikter. Daglig leder Merete Stenberg roser både Hans og utedo-ordningen.

- Barna kaller ham bare «domannen», og han er veldig populær blant dem, forteller Stenberg.

De aller fleste stedene som i dag har utedoer, er barnehager og hytter i Oslos randsone. Tommleplassen ligger langt unna det offentlige kloakknettet, og har derfor utedo.

- Det går veldig bra, og jeg tror faktisk barna liker at det er utedo her. Jeg håper virkelig ikke ordningen blir lagt ned, for vi er veldig glade for å ha denne muligheten, sier Stenberg.

Tror doene blir

Etter noen smil og en hyggelig prat, tar Hans med seg avfallsposene og legger dem i gule plastbokser bak i bilen. Boksene sendes til Klemetsrud, der de destrueres i forbrenningsanlegget. Tømmingen går kjapt: Opp med avfallsposen, knytt igjen, og ned med en ny og tom avfallspose.

- Jeg har drevet med dette i fire år, og det er sjelden jeg får problemer med jobben. Men sist uke veltet en av plastboksene i bilen, og det ble mye gris. Da slet jeg litt, ler Hans.

De siste 100 årene har utedoene gradvis forsvunnet fra Oslo, det merker Hans på kjøreturene. Tidligere var det flere sjåfører, nå er dotømmingen en deltidsjobb.

- Det var utedoer i Gamlebyen og Vika inntil nylig. Selv om noen blir borte, tror jeg ikke alle forsvinner med det første, sier den blide renovatøren.http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle3824269.ece

Kilde