Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Thread: Overkoepeling Van Het Noords Heidendom

Senior Member
    Hrogar's Avatar
    Last Online
    Friday, August 24th, 2012 @ 12:29 AM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Germany, Netherlands
    Subrace
    Germanic
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Limburg (NL) Limburg (NL)
    Married
    Occupation
    Knowledge management consultant
    Politics
    The Northern Path
    Religion
    Asatru
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    1
    Thanked in
    1 Post

Overkoepeling Van Het Noords Heidendom

Meestal wanneer het noordse heidendom (Asatru, Odinisme, Odalisme, …) in het nieuws komt, dan is het in negatieve zin door al te linkse moralisten, oubollige kerkgangers, extremistische nationalisten of door journalisten die niet weten wat het noordse heidendom inhoudt en welke historische wortels er zijn.

Dit is een slechte zaak omdat het noordse heidendom veel antwoorden in zich draagt op problemen die zich in onze samenleving voordoen. Op school krijg je er niks over geleerd en in de media wordt het, wanneer er al sporadisch over gesproken wordt, vooral geassocieerd met domme barbaren, fascisme, blind nationalisme en racisme. Mensen die er al mee in aanraking komen worden hierdoor vaak afgeschrikt.

Wordt het niet tijd dat de bestaande heidense groepen in de lage landen gezamenlijk een overkoepelende orgaan oprichten die zich met name bezig houdt met PR en voorlichting? De bestaande groepen blijven dan gewoon intact, houden hun eigen invalshoek op het heidendom en blijven doen wat zij nu ook doen. De nieuwe groep voegt aan de bestaande activiteiten een gemeenschappelijke activiteit toe.

Voordeel is dan dat er beter gereageerd kan worden op media-aanvallen, dat negatieve berichten beter gecounterd kunnen worden, dat er gezamenlijke persverklaringen kunnen worden afgegeven en dat mensen eindelijk ook onze kant van de zaak krijgen te horen. Het nieuwe orgaan kan geïnteresseerden daarna doorverwijzen naar de bestaande organisaties.

Wat denken de andere forumbezoekers hiervan? Ik ben zeer benieuwd.

Moderator
    „Friend of Germanics”
    Funding Membership Inactive
    GroeneWolf's Avatar
    Last Online
    @
    Ethnicity
    Dutch
    Subrace
    Don't know
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Utrecht Utrecht
    38
    Family
    Single adult
    Thanks Thanks Given 
    349
    Thanks Thanks Received 
    486
    Thanked in
    272 Posts
    Quote Originally Posted by Hrogar View Post
    Wat denken de andere forumbezoekers hiervan? Ik ben zeer benieuwd.
    Dat je zoiets beter op Heidense redeborden kan bespreken. Of met leidinggevende organen van de betreffende organisaties. Op zich een aardig idee, maar hier zal je weinig bereiken.
    The sense of honor is of so fine and delicate a nature that
    it is only to be met with in minds which are naturally noble or
    cultivated by good examples and a refined education.
    - Sir Richard Steele

Senior Member

Last Online
    Monday, April 9th, 2012 @ 04:40 PM
    Ethnicity
    Flemish / Vlaams
    Subrace
    Nordid
    Country
    Flanders Flanders
    Having a longtime compani
    Politics
    Odalist
    Religion
    Heiden / Heathen
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Quote Originally Posted by Hrogar View Post
    Wordt het niet tijd dat de bestaande heidense groepen in de lage landen gezamenlijk een overkoepelende orgaan oprichten die zich met name bezig houdt met PR en voorlichting? De bestaande groepen blijven dan gewoon intact, houden hun eigen invalshoek op het heidendom en blijven doen wat zij nu ook doen. De nieuwe groep voegt aan de bestaande activiteiten een gemeenschappelijke activiteit toe.
    Ik vrees dat een éénheid vormen moeilijk zal zijn. Ik ken al zo'n paar organisaties die nu al huiveren aan de gedachte alleen al om met bepaalde andere Heidense verenigingen samen te werken. Sommigen ontkennen zelfs bestaande contacten. Er zijn in het verleden reeds pogingen gewaagd, zonder succes.

Senior Member

Last Online
    Ethnicity
    Flemish / Vlaams
    Subrace
    Nordid
    Country
    Flanders Flanders
    Politics
    Odalist
    Religion
    Heiden / Heathen
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Welke Heidense verenigingen zijn er in Nederland en België / Vlaanderen?

Werkgroep Hagal
    Traditie vzw
    Nederlands Heidendom
    Het Rad
    Aver
    (Hnikar)
    Valknut Belgium
    ...

Probeer die maar eens allemaal rond dezelfde tafel te krijgen. Geef mij plaats en datum en we beginnen de gesprekken.

Senior Member
    Hrogar's Avatar
    Last Online
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Germany, Netherlands
    Subrace
    Germanic
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Married
    Occupation
    Politics
    The Northern Path
    Religion
    Asatru
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    1
    Thanked in
    1 Post
    Aha, dat klinkt als een uitdaging, mooi.

Ik ben er van overtuigd dat er al eerder pogingen zijn gewaagd. En uiteraard heeft iedere groep zijn eigen accenten en voorkeuren en zelfs principes. Maar ik denk dat dit de zaak niet onmogelijk maakt. Vooral omdat ik denk dat zo'n overkoepelende organisatie geen eigen standpunten moet verkondigen, maar belangen behartigen van de deelnemende groepen.

Ik zal enkele gedachten hierover formuleren en hier posten. En waarschijnlijk ook op forums van enkele groepen om te zien hoe het valt. Dan kijken we wel waar het schip strandt. Het loont naar mijn idee in ieder geval om een poging te wagen.

Als het niet anders kan, dan is het ook een optie om eerst enkele bilaterale gesprekken aan te gaan om de gedeelde grond te verkennen. Dan is een gezamelijke meeting nog altijd te regelen als dat haalbaar blijkt.

Daar wil ik zelf ook best wel tijd in stoppen.

Persoonlijk denk ik dat dit een moeilijke opgave is. Het heidense wereldje is sowieso al erg klein en binnen dat wereldje bestaat het grootste deel uit mensen die ik heerder anti-christenen zou noemen dan Germaans heidenen. Volgens deze mensen is het heidendom precies het tegenovergestelde van het Christendom. Zo zou het heidendom een religie (het woord religie wordt ten onjuiste ook vaak afgewezen) zijn die enkel gaat om de persoonlijke band tussen God en mens; puur individualisme dus. Iedere vorm van religieuze autoriteit wordt afgewezen en de Goden worden gedegradeerd tot een soort van demonen of natuurwezens. Ironisch dat dit juist is hoe de missionarissen de heidense Goden zagen.
    Een afkeur van iedere hiërarchie en een voorkeur voor individualisme kenmerkt de moderne heidense wereld en hiermee is niet alleen iedere vorm van georganiseerd weerbaar heidendom onmogelijk gemaakt, maar mist het ook de kern van het heidendom. Als ik dan het volgende lees...

Quote Originally Posted by Hrogar
    Op school krijg je er niks over geleerd en in de media wordt het, wanneer er al sporadisch over gesproken wordt, vooral geassocieerd met domme barbaren, fascisme, blind nationalisme en racisme.
    ... denk ik dat het beter is voor het heidendom om zich druk te maken om juist niet te vervallen in het egalitaristisch en individualistisch denken van de moderne tijd. Dat is namelijk wat reeds gebeurt en wat enkel verergert naarmate men zich dwangmatig gaat distanciëren van anti-egalitaristische ideologieën die juist dichter bij het heidendom staan. (Ik denk overigens dat het gemiddelde Skadi forum-lid racisme, nationalisme etc. nu niet echt als de gevaren van de moderne samenleving ziet)

Persoonlijk vind ik overigens als heidendse organisatie de Germanische Glaubensgemeinschaft in Duitsland een van de betere voorbeelden ook al kan ik me niet (meer) helemaal in hun leer vinden.

Senior Member

Last Online
    Ethnicity
    Flemish / Vlaams
    Subrace
    Nordid
    Country
    Flanders Flanders
    Politics
    Odalist
    Religion
    Heiden / Heathen
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Mooi, mooi. Ik zie dat sommigen (hoewel enkelingen) het wel zien zitten tijd en moeite om zo'n overkoepelend iets te organiseren. Dat kan ik enkel toejuichen.

Voor dat we te hard van stapel lopen moeten we eerst even het doel van het project vastleggen. Contacten zijn er reeds op allerlei vlak, ook internationaal. De vraag is echter wat we ermee willen doen?

Ik stel voor een vijftal punten vast te leggen waarin iedere organisatie zich zou kunnen vinden. Verschillen zijn er nu eenmaal en zullen er altijd zijn. Maar over enkele standpunten zouden we toch een consensus moeten kunnen bereiken?

Senior Member
    Hrogar's Avatar
    Last Online
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Germany, Netherlands
    Subrace
    Germanic
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Married
    Occupation
    Politics
    The Northern Path
    Religion
    Asatru
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    1
    Thanked in
    1 Post
    Originally Posted by Bernard
    ... denk ik dat het beter is voor het heidendom om zich druk te maken om juist niet te vervallen in het egalitaristisch en individualistisch denken van de moderne tijd. Dat is namelijk wat reeds gebeurt en wat enkel verergert naarmate men zich dwangmatig gaat distanciëren van anti-egalitaristische ideologieën die juist dichter bij het heidendom staan.
    Het Noordse heidendom is op zijn sterkst wanneer het zichzelf definieert vanuit de eigen wortels en essentie. De vraag is echter ook hoe mensen tot het heidendom moeten kunnen komen wanneer zij alleen het vertekende verhaal van onze tegenstanders horen. Wij hoeven ons niet per sé af te zetten tegen racisme en fascisme, omdat het Noordse heidendom in essentie deze elementen niet in zich draagt. Het is weliswaar een religie die van generatie op generatie wordt overgedragen, maar het is altijd al niet-totalitair geweest en heeft nooit neergekeken op andere volkeren. Wanneer wijzelf ook beginnen met ons verhaal te vertellen, hoeven wij niet politiek-correct te doen, omdat het verhaal voor zichzelf spreekt. Dan hoeven wij ons ook niet als tegenhanger van iets te definiëren.

In mijn opinie zijn wij dan ook geen antichristenen, antifascisten, anti-antifascisten of tegenstanders van andere volkeren, maar wij zijn heidenen.

(Ik denk overigens dat het gemiddelde Skadi Forum-lid racisme, nationalisme etc. nu niet echt als de gevaren van de moderne samenleving ziet)
    Onze kracht kan alleen maar komen uit onze eigen geest, en nooit uit een tegenstelling tot iets. Ik vermoed dat een aantal Skadi-leden hun kracht proberen te halen uit teleurstelling en frustratie (en hierdoor nationalistisch of racistisch), maar dat is altijd al een zwakke krachtbron geweest. Zij kunnen, denk ik, beter bij zichzelf te rade gaan waarom zij groei zien in het kleiner maken van anderen ipv het groter maken van zichzelf.

ook al kan ik me niet (meer) helemaal in hun leer vinden.
    Waardoor ben je van de Germanische Glaubensgemeinschaft weggetrokken, als ik vragen mag?

Senior Member
    Hrogar's Avatar
    Last Online
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Germany, Netherlands
    Subrace
    Germanic
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Married
    Occupation
    Politics
    The Northern Path
    Religion
    Asatru
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    1
    Thanked in
    1 Post
    Ik denk trouwens dat een normaal nationalisme niet per definitie fout is, by the way.
    Nationalisme wordt pas contraproductief als je de illusie koestert dat je zelf groter wordt door te verkondigen dat andere naties kleiner zijn.

Ikzelf identificeer mezelf trouwens niet zozeer met een natie. Ik vindt het persoonlijk een erg administratief en juridisch concept zonder veel historie (vroeg 19e eeuws). Ik voel zelf veel meer verbondenheid met volk en gemeenschap. Landsgrenzen vindt ik daarbij niet waardevol.

Senior Member
    Hrogar's Avatar
    Last Online
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Germany, Netherlands
    Subrace
    Germanic
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Married
    Occupation
    Politics
    The Northern Path
    Religion
    Asatru
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    1
    Thanked in
    1 Post
    Quote Originally Posted by Dodenknoop View Post
    Voor dat we te hard van stapel lopen moeten we eerst even het doel van het project vastleggen.
    Dat is een gezonde en zakelijke aanpak die ik zelf toejuich. Ikzelf denk dat het doel is te komen tot een overkoepelende organisatie die zich uitsluitend bezig houdt met promotie van en voorlichting over het Noordse Heidendom. Dit moet zij dan doen vanuit de gemeenschappelijke punten. Over de punten waarover van mening wordt verschilt geeft de organisatie dan iedere verschillende mening weer. Bovendien moet zij geinteresseerden doorleiden naar de organisatie(s) die het best bij de geinteresseerde past.

Quote Originally Posted by Dodenknoop View Post
    Ik stel voor een vijftal punten vast te leggen waarin iedere organisatie zich zou kunnen vinden. Verschillen zijn er nu eenmaal en zullen er altijd zijn. Maar over enkele standpunten zouden we toch een consensus moeten kunnen bereiken?
    Helemaal mee eens. Dit zou een goede startplek zijn om een aantal punten te formuleren. Er is natuurlijk ook wat voor te zeggen om deze formulering ook op de fora van de organisaties zelf te voeren. Dan heb je een beter bereik.

Page 1 of 3 123 LastLast