Nær halvparten av et av landets viktigste kulturminner gikk tapt da fire av de fredede Skuteviksbodene i Sandviken i Bergen brant ned.

Den 26 år gamle studenten sovnet fra pizzastekingen. Nå risikerer han millionerstatning og fengselsstraff for storbrannen som startet i Bergen.

Etter en tur på byen puttet italieneren en frossenpizza i ovnen 7. september i 2008. Men mannen sovnet fra matlagingen, og da han våknet hadde brannen i en av Skuteviksbodene i Bergen begynt.

Verdier for mellom 25 og 30 millioner kroner gikk tapt da brannen spredte seg og to sjøboder brant ned til grunnen og to andre fikk omfattende skader.

LES:- Brannen i Skuteviken er en nasjonal tragedie

Påtalemyndigheten mener en stekeplate med en frityrgryte ble skrudd på, og har anklaget mannen for uaktsomt å ha forårsaket brannen, skriver Bergensavisen. Strafferammen for dette er inntil tre års fengsel.

I tiltalen har statsadvokaten også tatt forbehold om å nedlegge påstand om erstatning, men noe eksakt beløp er foreløpig ikke fastlagt, skriver avisen videre.

Sommerjobb

26-åringen bodde i en av Skuteviksbodene da han hadde sommerjobb i Bergen. Han bor nå i Italia og er fremdeles student får VG Nett opplyst av hans advokat Nils Kristian Nordhus.

- Denne saken er og har vært en stor belastning for min klient. Først og fremst fordi han er siktet og tiltalt i en alvorlig straffesak. For ham er det fremmed, og han er meget fast bestemt på at han ikke har gjort noe galt og nekter straffskyld. I tillegg er dette et forhold som av bergenserne er møtt med fordømmelse, og saken ble bredt omtalt i media, forteller Nordhus.

BA skriver at 26-åringen i politiavhør har forklart at han satte på vekkerklokken for at han ikke skulle sovne. Men at han før ringeklokken ringte hørte skriking og så at det var flammer rundt komfyren.

Ingen personer kom til skade brannatten, men flere vitner har uttalt at det var flaks at det ikke gikk liv tapt. 12 personer ble evakuert etter storbrannen.

- Det har ikke gått opp for meg. Jeg er i sjokk, uttalte Tonje Akselberg som overnattet hos venninnen i en bygning vegg i vegg med de antente fiskebodene på brannatten til VG Nett.

Kilde http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10001654