Rolf Ursin (92) mener frontkjempere og NS-medlemmer har blitt dårlig behandlet når historien er blitt skrevet. Nå har han skrevet bok for å få fram sin versjon.

– Da jeg ble tiltalt for landssvik, spurte dommeren meg om jeg angret. Da sa jeg at jeg ikke angret, og det gjør jeg ikke i dag heller. Jeg kan kanskje beklage at jeg var så dum, men jeg gjorde det jeg trodde var rett den gangen, sier Rolf Ursin til fvn.no .

Han sitter i stua i Oddeskogen på Evje sammen med kona Janna (91). Også hun fikk fengselsstraff for medlemskap i NS og for å ha jobbet for tysk Røde Kors under krigen. Heller ikke hun angrer.

– Når jeg ser tilbake på det nå så var det en fin tid. Jeg ville nok gjort det samme igjen, sier hun.

– Hvis du ikke hadde visst mer enn du visste den gangen, sier Rolf Ursin.

Han har nylig gitt ut sin egen erindringsbok fra sin tid i NS, om innsatsen ved østfronten og om livet etter krigen. Han har også samlet alle dokumentene fra landssvikoppgjøret mot kona i et eget hefte. Det skal han sende til universiteter og biblioteker.

Sin versjon

Den tidligere frontkjemperen mener de som samlet seg rundt Quisling og de som vervet seg for Hitler-Tyskland var samfunnsbevisste mennesker. Både den gang og etter krigen.

– Norske doktorander og historikere lager en historie der de prøver å slå fast at vi som var frontkjempere gjorde en hel mengde ugjerninger. Det var sikkert noen som var med på det, men det store flertallet var med i enheter som aldri var med på noen slikt, sier Ursin.

Han forteller at han i lokalmiljøet ikke har fått noen negative reaksjoner på boken han har kalt «Et tilbakeblikk». Fremdeles mener han at store deler av partiprogrammet til NS var bra. Og han mener at han og de andre i NS var blant de få som innså hvor dårlig forsvaret til Norge hadde blitt under landets nøytralitetslinje.

– Arbeiderpartiet gikk jo aktivt inn for å ødelegge det norske forsvaret fordi det var et klasseforsvar som ville bli brukt mot dem når de kom til makten. Men det kommer selvsagt ikke fram i dag.

– Hva tenkte du om NS sin holdning til rase og jøder?

– Det kan jeg aldri huske at vi diskuterte. I hvert fall ikke så lenge jeg var i Norge.

4500–5000 nordmenn kjempet for Hitler-Tyskland under krigen.

Kilde http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3566682.ece