Det er sjelden Per Gierløff Klem (80) treffer noen på sin egen alder på Blindern. Men Norges eldste masterstudent stortrives likevel.

– Vi på arkeologistudiet er så heldige å ha vårt eget lille hus her oppe. Ganske intimt og koselig. Ellers er jeg nok blant de eldste, ja. Jeg har møtt noen eldre damer som studerer kunsthistorie, men de gjør det nok helst for moro skyld. Det er få som tar eksamener, sier han.

– Apropos eksamen. I 1948 skjedde tre viktige ting i unge Pers liv. Han tok sertifikat, eksamen artium og forberedende. Og sannelig dukket ikke eksamenspapiret fra ex. phil. opp en dag i 2003, gulnet og med brente kanter. Det ga 30 poeng ekstra til opptaket på arkeologistudiet! Nå studerer han på femte året. I første omgang gikk han for en bachelor, men nå er en master innen rekkevidde.

«Student i særklasse»

På Klems kull er de fire gutter og tolv jenter.

– Sist sommer var vi på feltkurs med utgravninger på Lista. Slikt kan jo være litt fysisk krevende med mye sitting på huk. Men de andre var jo en del yngre og var snille med meg. De tok de tyngste takene! smiler han.

Deltakelsen i utgravingene vakte oppsikt. «Student i særklasse» lød overskriften på en helside i Farsunds Avis.

På Lista ble det arbeidet i jordlag fra tidlig bronsealder. Og resultatet av letingen var blant annet noe som kunne se ut som spor etter en ard, en tidlig form for plog.

Utdannet skipsingeniør

Nå er det de berømte, rundt 6000 år gamle helleristningene utenfor Alta som er i fokus. Masteroppgaven handler om utviklingen av fortidens fartøyer, med utgangspunkt i helleristningene.

– Hovedmålet har hele tiden vært å skrive en masteroppgave om noe jeg er opptatt av. Selv er jeg utdannet skipsingeniør og har også vært innom tømrerfaget. Jeg er interessert i hvordan man bygget båter i riktig gamle dager. På disse helleristningene er det jo en del tegninger av nettopp båter. Og det har lenge vært en diskusjon om disse første båtene var av skinn eller tre, sier Klem.

Eventyrliv

Han er født og oppvokst i Oslo. I 1955 var han ferdig sivilingeniør fra skipslinjen ved Massachusetts Institute of Technology. Han har vært forsker på Institutt for atomenergi på Kjeller, arbeidet innen rederivirksomhet og på Norges Skipsforskningsinstitutt. Han tegnet Norges første tankbåt over 100 000 tonn og var med på å utvikle fritt fall-livbåten.

– Helt siden jeg var ute på Bygdøy som liten gutt og så på vikingskipene, har jeg vært interessert i båter. Arkeologistudiet er interessant. Men jeg kommer ikke til å konkurrere om jobber med mine medstudenter!

Kilde http://www.adressa.no/student/studma...cle1450971.ece