Dine penger investeres i forurensing, diktaturer og genmodifiserte frø.

Investeringene i aktiviteter som styrker militærdiktaturet Burma og Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara har økt med hele 42,5 prosent fra 19 til 27,1 milliarder kroner, viser Norwatchs beregninger.

Aksjeinvesteringene i åtte sentrale olje og gass-selskaper som arbeider med militærjuntaen i Burma har økt med 39,8 prosent fra 16.593 millioner til 23.194 millioner kroner, viser de nye tallene.

Den årlige oversikten fra Norges Bank for oljefondets investeringer i 2009 viser også at oljefondet fortsetter å investere i miljøfiendtlige aktiviteter.

- Jeg skulle ønske meg at man var strengere, sier Frederic Hauge fra Bellona.

- Noen selskap bør man gå ut av, noen bør man gi varsel, mener miljøverneren.

Kristelig Folkeparti reagerer sterkt på at Norge øker Oljefondets investeringer, blant annet i selskaper som er aktive i Burma.

- Jeg vil sterkt oppfordre etikkrådet tilå gå inn og se på akkurat de investeringene, sier Hans Olav Syversen i Kristelig Folkeparti til Aftenposten.no.

Hans parti la fredag frem et forslag i Stortinget som ytterligere vil skjerpe de etike reglene for oljefondet.

Krav

Militærjuntaen i landet holder befolkningen i et jerngrep og Norge støtter opp om de internasjonale sanksjonene mot landet.

Likevel lar Norges bank meglerne investere i selskap som ikke følger disse sanksjonene, uten at etikkrådet har grepet inn.

- Det er et krav at dette skal være grove forhold. Det er gjennomgående høy terskel for at man skal tilrå utelukking, sier Ole Mestad i Statens Pensjonsfonds etikkråd.

Genmodifiserte frø

Blant selskapene der Norge øker sine investeringer er amerikanske Monsanto, som selger genmodifiserte frø til bønder i utvilingsland.

- Dette er ikke bærekratig utvikling for landbruket. Dette er også et av selskapene som trykker kraftig på for å få genmanipulert land inn i Norge, sier leder i Bondelaget, Nils T Bjørke

Bondelaget mener selskapet gjør bønder til leiledninger og gjeldsslaver.

- Oljefondet skal ha etiske standarder. Da mener jeg Monsanto er et selskap man absolutt ike bør være i, de gjør bøndene i utviklingsland helt avhengige av genmodifiserte frø.

- Gir blaffen

Tallene fra Oljefondet viser også at investeringene i selskaper som er aktive i marokkansk-okkuperte Vest-Sahara øker, til tross for at Utenriksdepartementet fraråder å bruke penger der.

- Pensjonsfondet gir tydeligvis blaffen i regjeringens klare frarådninger. Finansminister Johnsens løfter om å styrke etikken i Pensjonsfondets investeringer er dermed meningsløse.

- Det er på tide med en mer offensiv etisk håndtering av pensjonsfondets investeringer. Dagens reaktive modell er for svak og treg, sier Ronny Hansen, leder i Vest-Sahara-komiteen.

Kilde http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3551640.ece