En norsk-pakistaner (41) bosatt i New York ble forskt knivdrept av kona (37), angivelig fordi han var for vestlig.

Den 37 r gamle kvinnen, som er pakistansk statsborger, er siktet for ha forskt skjre over strupen p ektemannen fordi han fikk henne til spise grisekjtt, g i korte skjrt og drikke alkohol, iflge Associated Press.

- Han tvang meg til gjre s mange ting som er forbudt i islam. Jeg gjorde det for gjre ham glad, men inni meg var det en krig. Jeg gjorde mitt beste for skjre over strupen hans, skriver kvinnen i en forklaring til politiet i New York, der ekteparet er bosatt.

- Hun ropte at jeg skulle d, sier norsk-pakistaneren til den amerikanske avisen New York Post.

Kulturkollisjon

Til tross for tilstelsen, nekter kvinnen straffskyld. Hun er n siktet for drapsforsk mot mannen, men ble torsdag lslatt mot kausjon p 25.000 dollar.

Den 41 r gamle ungdomsskolelreren er halvt norsk, men har bodd i USA i mer enn 20 r. Han har vrt gift to ganger tidligere med ikke-pakistanske kvinner og har to barn. For fem mneder siden inngikk han et arrangert ekteskap med 37-ringen, via slektninger i USA.

Den pakistanske kvinnen skal ogs ha bodd i USA i mer enn ti r, men var i liten grad pvirket av vestlig kultur fr hun traff norsk-pakistaneren.

37-ringen hevder via sin forsvarer Joseph Licitra at hun trodde mannen var en gudfryktig muslim, men at dette forandret seg da de flyttet sammen.

Da fortalte mannen at han var kristen, hadde hatt forhold til vestlige kvinner og likte drikke alkohol.

- Han hater Pakistan og pakistanere, likevel giftet han seg med meg, sier hun iflge AP.

- Du m d

Den pakistanske kvinnen skal ha forklart politiet at hun ville forlate 41-ringen, og at det oppsto en krangel. Hun hevder at han krevde betaling av familien, og truet med sakske dem.

Da de hadde lagt seg i sengen for sove, kom hun frem til at den eneste lsningen var drepe ektemannen, skriver hun i politiforklaringen.

Like fr klokken 03.00 p natten hentet hun en kjkkenkniv, satte seg p brystet til ektemannen og forskte skjre over strupen hans.

- Jeg vknet av at hun stakk, og ropte at jeg skulle d. Jeg klarte f tak i kniven, og brakk den i to, sier 41-ringen til New York Post.

Han oppdaget at hun hadde gjemt alle telefonene i huset, lp ut i gangen og hamret desperat ls p dren til naboen. Politiet ble varslet, og pgrep kvinnen. Norsk-pakistaneren fikk skader i hals, ansikt og hender, men ble ikke alvorlig skadet.

- Ingen tvang henne

37-ringens forsvarer mener at norsk-pakistaneren drev med psykisk mishandling.

- Han fikk henne til drikke alkohol, spise svinekjtt og forandre klesstil, sier Licitra.

41-ringen hevder p sin side at kona gradvis forskte tilpasse seg hans livsstil.

- Det var ingen som tvang henne til dette. Hun er psykisk ustabil, og hrer hjemme p sykehus. Jeg hper hun fr hjelp, sier han til New York Post.

VG Nett har gjentatte ganger forskt komme i kontakt med 41-ringen, men han har ikke vrt tilgjengelig for kommentar.

- S vidt jeg vet er ikke Utenriksdepartementet kjent med denne saken, sier kommunikasjonsrdgiver Cecilie Willoch til VG Nett.

Kilde http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=584662