En norsk-pakistaner (41) bosatt i New York ble forsøkt knivdrept av kona (37), angivelig fordi han var for vestlig.

Den 37 år gamle kvinnen, som er pakistansk statsborger, er siktet for å ha forsøkt å skjære over strupen på ektemannen fordi han fikk henne til å spise grisekjøtt, gå i korte skjørt og drikke alkohol, ifølge Associated Press.

- Han tvang meg til å gjøre så mange ting som er forbudt i islam. Jeg gjorde det for å gjøre ham glad, men inni meg var det en krig. Jeg gjorde mitt beste for å skjære over strupen hans, skriver kvinnen i en forklaring til politiet i New York, der ekteparet er bosatt.

- Hun ropte at jeg skulle dø, sier norsk-pakistaneren til den amerikanske avisen New York Post.

Kulturkollisjon

Til tross for tilståelsen, nekter kvinnen straffskyld. Hun er nå siktet for drapsforsøk mot mannen, men ble torsdag løslatt mot kausjon på 25.000 dollar.

Den 41 år gamle ungdomsskolelæreren er halvt norsk, men har bodd i USA i mer enn 20 år. Han har vært gift to ganger tidligere med ikke-pakistanske kvinner og har to barn. For fem måneder siden inngikk han et arrangert ekteskap med 37-åringen, via slektninger i USA.

Den pakistanske kvinnen skal også ha bodd i USA i mer enn ti år, men var i liten grad påvirket av vestlig kultur før hun traff norsk-pakistaneren.

37-åringen hevder via sin forsvarer Joseph Licitra at hun trodde mannen var en gudfryktig muslim, men at dette forandret seg da de flyttet sammen.

Da fortalte mannen at han var kristen, hadde hatt forhold til vestlige kvinner og likte å drikke alkohol.

- Han hater Pakistan og pakistanere, likevel giftet han seg med meg, sier hun ifølge AP.

- Du må dø

Den pakistanske kvinnen skal ha forklart politiet at hun ville forlate 41-åringen, og at det oppsto en krangel. Hun hevder at han krevde betaling av familien, og truet med å saksøke dem.

Da de hadde lagt seg i sengen for å sove, kom hun frem til at den eneste løsningen var å drepe ektemannen, skriver hun i politiforklaringen.

Like før klokken 03.00 på natten hentet hun en kjøkkenkniv, satte seg på brystet til ektemannen og forsøkte å skjære over strupen hans.

- Jeg våknet av at hun stakk, og ropte at jeg skulle dø. Jeg klarte å få tak i kniven, og brakk den i to, sier 41-åringen til New York Post.

Han oppdaget at hun hadde gjemt alle telefonene i huset, løp ut i gangen og hamret desperat løs på døren til naboen. Politiet ble varslet, og pågrep kvinnen. Norsk-pakistaneren fikk skader i hals, ansikt og hender, men ble ikke alvorlig skadet.

- Ingen tvang henne

37-åringens forsvarer mener at norsk-pakistaneren drev med psykisk mishandling.

- Han fikk henne til å drikke alkohol, spise svinekjøtt og forandre klesstil, sier Licitra.

41-åringen hevder på sin side at kona gradvis forsøkte å tilpasse seg hans livsstil.

- Det var ingen som tvang henne til dette. Hun er psykisk ustabil, og hører hjemme på sykehus. Jeg håper hun får hjelp, sier han til New York Post.

VG Nett har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med 41-åringen, men han har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

- Så vidt jeg vet er ikke Utenriksdepartementet kjent med denne saken, sier kommunikasjonsrådgiver Cecilie Willoch til VG Nett.

Kilde http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=584662