Results 1 to 3 of 3

Thread: Operasjon Dagsverk

Senior Member
    Jarlsson's Avatar
    Last Online
    Tuesday, August 8th, 2017 @ 09:08 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian
    Subrace
    Trønder nordid
    Country
    Norway Norway
    Urðr
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts

Operasjon Dagsverk

Hvert år tvinges Norske skoleelever til å delta i "Operasjon Dagsverk".
    Man får tilbudet om å jobbe en hel dag og tjene 300 NOK. Det oppfordres til å spørre om jobb i bedrifter, men det er ikke alltid så lett. Mange får ikke jobb og må belage seg på å betale 300 kr fra husets egen lomme.

Jeg går selv på skole og opplever det som svært problematisk å bare gi 300 kr ut i løse luften. Jeg nektet blankt å støtte dette absurde prosjektet som alt i alt bare handler om "stakkarslige" barn i Afrika.
    Etter en ganske nedlatende respons fra læreren, som blant annet syntes jeg var grådig og uempatisk, bestemte jeg meg for å skjekke litt mer opp i "Operasjon Dagsverk" og dets intensjoner.

Ni av ti med funksjonsnedsettelse i det sørlige Afrika får aldri gå på skole, noe som er til stort hinder for egenutvikling og inkludering i samfunnet. For mange er en av de største utfordringene ved å være funksjonshemmet, holdningene man møter hos mennesker og i samfunnet rundt. Også i Norge finnes det negative holdninger til mennesker med funksjonshemminger. I årets materiell vil vi se på viktigheten av å spre kunnskap om funksjonsnedsettelser og holdningsarbeid som gjør samfunn i stand til å se styrkene og ikke svakhetene hos mennesker. Vi vil se på behov for tilrettelegging av studiesteder, arbeidsplasser og det offentlig rom både i det sørlige Afrika – og i Norge.

Den onde sirkelen fattigdom – funksjonsnedsettelser – økt fattigdom
    Sykdommer som malaria og meslinger er ofte årsaken til at ungdom i Malawi, Mosambik, Sør-Afrika og Uganda utvikler funksjonsnedsettelser. Dårlig økonomi, manglende tilgang på vaksiner/medisiner og legehjelp eller lite kunnskap om helse kan føre til at sykdom ikke unngås eller behandles og dermed fører til varige nedsettelser. HIV/AIDS-smitte er også et helseproblem for funksjonsnedsatte som ofte går glipp av helse- og seksualundervisning.

Vi vil gjennom årets materiell se på denne onde sirkelen i forhold til et historisk perspektiv og se på politiske og økonomiske utfordringer i de enkelte landene og det internasjonale samfunn

Gjennom årets prosjekt vil vi også benytte muligheten til å bli bedre kjent med det sørlig Afrika, menneskene, kulturen, områdets historie og internasjonale utfordringer.
    www.od.no - Operasjon Dagsverks offisielle nettside.

Funksjonsnedsatte - seksualundervisning? Dette strider jo mot utvikling!
    Som alt annet innen denne sjangeren, spiller det seg ut på mangfoldets dumsnillhet og intet annet.

Vi blir deretter tvunget til å delta på et foredrag som varer i drøye 2 timer. Her blir det spillt afrikansk negro-musikk, snakket om hvor lite Vesten bidrar og tilslutt om de "uskyldige" barna i Afrika.
    Resten av dagen går til å plukke boss rundt skolens område i mitt tilfelle. Dette er vell en slags straff kan jeg tenke meg, men jeg bruker gjerne et par timer på å rydde i nærmiljøet enn å støtte en slik sak.

- Honoris causa
    Inspired by tradition - Guided by blood

Germania incognita
    „Friend of Germanics”
    Skadi Funding Member
    Hersir's Avatar
    Last Online
    @
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian
    Ancestry
    Norway
    Subrace
    Nordid
    Y-DNA
    I2b1
    mtDNA
    J2a1a1b
    Country
    Norway Norway
    State
    South Trondelag South Trondelag
    33
    Zodiac Sign
    Pisces
    Family
    Single adult
    Politics
    Nationalist
    Thanks Thanks Given 
    1,249
    Thanks Thanks Received 
    928
    Thanked in
    428 Posts
    Må belage seg på å betale fra egen lomme? Da jeg gikk skole så hadde vi muligheten med å jobbe ELLER være på skolen på et opplegg der.
    Om de hadde tvunget elever til å betale selv, så tror jeg det hadde blitt stor furore.

Jeg synes prosjektet med at vi skal gi vekk våre penger til Afrika når de kan sørge for en god del av probleme sine selv er helt på trynet. Vi gir de mat når de sliter med hungersnød, og de får flere barn som respons.
    På tide at flere skjønner at det opplegget ikke er bærekraftig.
    Behovet for hjelp i Afrika vil vokse eksponensielt om vi skal punge ut, og til slutt vil ikke Europa klare å bære kostnadene. Afrika er kontinentet i verden med flest naturressurer, på tide å slutte med å skulle gi Vesten dårlig samvittighet og komme seg opp av søla.

Jeg minnes en situasjon fra VGS da vi var på skolen og hadde opplegg der (Siden vi ikke jobbet på OD). Det var noen feminister fra tredjeklasse som var ansvarlig for undervisning, og temaet var Afrika. Da vi ble spurt om hva Afrika burde gjøre som Norge har gjort, så svarte en klassekamerat at de burde finne olje.
    Feministene ble fly forbanna

"Make strong old dreams lest our world lose heart." -Ezra Pound

Support Skadi forum

Senior Member
    Eoppoyz's Avatar
    Last Online
    Friday, November 22nd, 2019 @ 05:41 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Swedish
    Ancestry
    Scandinavian
    Subrace
    Don't know
    Country
    Other Other
    student
    Politics
    Conservative/Libertarian
    Religion
    Mormon/Noahide/Eastern thoughts
    Thanks Thanks Given 
    4
    Thanks Thanks Received 
    37
    Thanked in
    23 Posts
    Vi har det i Sverige också. Jag var dock aldrig med på detta om jag minns rätt.

Bookmarks