Results 1 to 2 of 2

Thread: - Norge Fremmer Antisemittisme. Israels Utenriksminister Til Angrep Mot Støre Og Hamsun.

Germania incognita
    „Friend of Germanics”
    Skadi Funding Member
    Hersir's Avatar
    Last Online
    @
    Status
    Available
    Ethnicity
    Norwegian
    Ancestry
    Norway
    Subrace
    Nordid
    Y-DNA
    I2b1
    mtDNA
    J2a1a1b
    Country
    Norway Norway
    State
    South Trondelag South Trondelag
    34
    Zodiac Sign
    Pisces
    Family
    Single adult
    Politics
    Nationalist
    Thanks Thanks Given 
    1,268
    Thanks Thanks Received 
    973
    Thanked in
    462 Posts

- Norge Fremmer Antisemittisme. Israels Utenriksminister Til Angrep Mot Støre Og Hamsun.

Israels høyrevridde utenriksminister Avigdor Lieberman refser utenriksminister Jonas Gahr Støre og 150-års jubileumet for Knut Hamsun.

Jeg ble forbløffet over at Norge har avgjort å markere 150-årsdagen til Knut Hamsun, som var en nazi-beundrer. Han ga litteraturprisen han vant i 1943 til Josef Goebbels og hyllet i en nekreolog Hitler som en «kriger for menneskeheten», sa Lieberman til en gruppe studenter på universitetet Ariel i Israel, ifølge Haaretz.

Utenriksministeren tok seg også tid til å refse sin norske kollega Jonas Gahr Støre og hans opptreden under Irans president Mahmoud Ahmadinejads tale på FNs Durban II-konferanse mot rasisme i april i år.

- Den norske representanten var blant de få som ikke gikk ut. I dag forstår jeg at det ikke er en tilfeldighet. Hvor langt er det mulig å gå?

Det har foreløpig ikke lykkes VG Nett å få en kommentar fra utenriksdepartementet.

Støre forklarte i etterkant av talen til den iranske presidenten at han ble sittende fordi han hadde blitt oppfordret av andre europeiske land om å ta til motmæle.

I en pressemelding fra utenriksdepartementet publisert i juli forklarer UD også sitt standpunkt om markeringen av Knut Hamsun dette året. I uttalelsen legger departementet vekt på at markeringen er en hyllest av forfatteren Hamsun, men at de mørkere sidene av forfatterens liv også blir tatt opp under markeringen.

- Norske regjeringer har tatt et helt klart standpunkt mot nazi-ideologien og de skrekkelige resultatene den førte til. De har tatt et like klart standpunkt mot anti-semittisme og rasisme.

Den Internasjonale Raoul Wallenberg-stiftelsen gikk i VG i juli til knallhardt angrep på dronning Sonja for hennes hyllest av Knut Hamsun. I et brev sendt direkte til det norske slott fredag, refset den anerkjente stiftelsen kongehuset - og i særdeleshet Dronningen.

Den israelske ambassaden har tidligere sagt seg fornøyd med utenriksdepartementets forklaring om saken.

Aftonbladet-artikkel

I talen til de israelske studentene tok Lieberman også opp artikkelen i svenske Aftonbladet som har ført til krise mellom Sverige og Israel. I den omdiskuterte artikkelen i Stockholm-avisen Aftonbladet sist mandag påstås det at israelske soldater har drept palestinere for å selge organene deres.

- Den svenske regjeringen gjemmer seg under et dekke av ytringsfrihet. Men da karikaturene som avbildet profeten Mohammed ble publisert, sendte den svenske utenriksministeren et protestbrev til den danske presidenten.

Kilde http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=570707

"Make strong old dreams lest our world lose heart." -Ezra Pound

Support Skadi forum

Senior Member
    thoughtcrime's Avatar
    Last Online
    Monday, May 29th, 2017 @ 09:40 PM
    Ethnicity
    German
    Ancestry
    Germany, Denmark
    Country
    Germany Germany
    State
    Schleswig-Holstein Schleswig-Holstein
    Reason
    Religion
    Science
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    19
    Thanked in
    11 Posts
    Jeg hörte pa det i Tagesschauet i dag og jeg synes som den svenske regjeringen har en bra posisjon i diskusjonet og har eventuelt laernt av feilen deres (utenriksministeren m°a selvsagt unnskyld seg p°a den danske presidenten) .Likevel, dersom israelerne pröver °a undergrave den svenske tykkefriheten de er ikke bedre enn de islamisk fanatikerne som har prövd a° forby mohammedkarikaturene.

Vaer s°a god og unnskyld de tyske bokstavene, jeg kan ikke benytte norske bokstavene p°a disse computer.

Ogsa unskyld min forferdelig norsk, jeg h°aper dere kan forstar teksten til tross for at.
    "Lever dot as slav."