I seks uker i sommer er tannlegenes alderssjekk av unge asylskere innstilt. Tester har tidligere vist at ni av ti er eldre enn de sier.

For enslige mindrerige afghanere som Ali Esazade handler alt om overbevise norske myndigheter om at de er under 18 r.

For i frste halvr i r fikk alle de 829 afghanerne som ble vurdert vre under 18 r, opphold i Norge. Tre av fire som i fjor sa de var under 18, ble trodd.

For mte den rekordstore kningen p 438 prosent flere enslige mindrerige asylskere fra Afghanistan, besluttet Regjeringen ved begynnelsen av fellesferien at aldersvurderingen skulle best av mer medisinske underskelser, og mindre skjnn.

Liberale i ferien

S kom ferien. Det ble full stopp i alderstestene, og fritt frem for skjnn. Fra 20. juli og frem til 31. august sender UDI ingen til tannunderskelse ved Odontologisk fakultet.

Tidligere har disse tanntestene vist at ni av ti er eldre enn de sier selv. Testene er omstridt, og har en feilmargin p ca. to r.

Vanligvis vurderer syv tannleger alderen p 300 personer i lpet av en slik seksukers periode.

Etter det Aftenposten erfarer, har ferien frt til kaos i UDI. Der har man instruks fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) om hurtigbehandle asylskere fra mindrerige, og behandler n sknader uten alderstesting.

- En tannunderskelse er bare en del av en helhetsvurdering hvor hovedregelen sier at tvil om alder skal komme sker til gode, sier Hanne Jendal, direktr for asylavdelingen i UDI.

Det som str igjen av helhetsvurderingen i sommer, bortsett asylskerens egne ord, er UDI-intervjuerens subjektive formening. Den skal vre knyttet til skerens utseende, adferd og modenhet. Momenter i vurderingen skal, etter det Aftenposten erfarer, g p blant annet skerens konsentrasjonsevne, antall pauser og evne til innrette seg etter regler.

Ved tvil kan saken legges til side til tannlegene kommer tilbake fra ferie. Jendal bekrefter imidlertid at UDI s langt ikke har hatt saker som har medfrt s mye tvil at avgjrelsen er blitt utsatt til det kan foretas testing.

Overrasket

Da Ali dro fra flyktningeleiren i Iran for ett r siden, visste han omtrent hvor gammel han var. Nr vi spr ham i dag, svarer han 16 r og seks mneder.

- Hvor gammel fler du deg?

- Fordi jeg mtte ta en s lang reise fra Iran til Norge, har jeg mttet fle meg voksen selv om jeg er ungdom, sier han.

Ali er en av dem som har ftt tennene testet. Han er ikke nervs for resultatet.

Hos tannlegene kommer UDIs praksis som en overraskelse.

- Det stemmer hverken med det vi har ftt beskjed om, eller kontrakten vi har. Men hva UDI gjr, kan jeg ikke svare for, sier prosjektleder, Sigrid I. Kvaal.

Nr de tar fatt p arbeidet etter ferien, vil de vre alene om klinisk alderstesting frem til 1. oktober. Frst da skal Ullevl universitetssykehus bist med hndrottester og kliniske tester for fastsl alder.

Iflge tannlegene er de allerede langt over smertegrensen for hvor mange saker de kan ta stilling til i uken. Grensen var p 35, fr ferien hadde de 50. Og fortsetter antallet afghanske asylskere som sier de er under 18 r ke like sterkt utover hsten som det har gjort hittil i r, vil det sprenge alderstest-kapasiteten fullstendig.

- Vi har ikke engang kapasitet til ta unna det som er n, sier Kvaal.

Ali kom for en mned siden. Om f mneder fr han svar.

- Nr jeg har dratt s langt, forventer jeg en bedre fremtid. Det er ikke jeg som bestemmer, men det er mitt hp, sier han.

Kilde http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3201881.ece