Hittil i år har 180 polititjenestemenn i Oslo blitt utsatt for vold. Det er over dobbelt så mange som i hele 2008. Det kriminelle miljøet er blitt tøffere, og rusmidler gjør hverdagen til ordenspolitiet stadig farligere, mener politifolk.

–Når du er oppe i situasjonene, har du det så travelt at du ikke rekker å kjenne på redselen. Men jeg tenker på det særlig når jeg skal legge meg, da kommer de ubehagelige følelsene og tankene om hva som kunne skjedd. Da lurer jeg på hvorfor jeg finner meg i det, forteller Cathrine Kveseth.

Hun jobber i ordenstjenesten ved Sentrum politistasjon, hvor hun også er tillitsvalgt.

Kveseth har opplevd å bli brutalt sparket og skallet ned i forbindelse med pågripelser. Flere ganger har hun vært i tingretten som fornærmet voldsoffer. I tillegg er noen av voldssakene ennå ikke kommet for retten.

I tiden fremover vil rekordmange politifolk nettopp møte i retten som offer. Hittil i år er det anmeldt 180 saker om vold mot offentlige tjenestemenn. Det er 17 flere slike voldssaker enn i hele fjor.

–Vi trenger noe mer tid for å se bak halvårstallene. I et tiårsperspektiv har det vært en jevn økning frem til nå. Det betyr at det har vært en stor økning det siste halve året, og det må vi se nærmere på, opplyser fungerende informasjonssjef Unni Grøndal ved Oslo politidistrikt.

- Vi har ikke ensartede opplysninger på hvem som utfører volden mot polititjenestemenn, men ser at det ofte kan være forbundet med rus, sier hun.

Rus gjør alt verre

Cathrine Kveseth tror færre politifolk i gatene har gjort at flere lettere blir skadet på jobb.

–Vi er blitt færre og færre som tjenestegjør ute i gatene, mens det blir stadig flere folk ute på byen. Det gjør oss mer utsatt. Samtidig ser vi en økning i bruken av amfetamin og kokain. Det gjør at rullgardinen går ned. De fleste skjønner at nok er nok, men folk som går på sentralstimulerende havner du lett i slåsskamp med, sier hun.

Truet med ladd våpen

Nesten alle hennes kollegaer i ordenstjenesten kan fortelle om smertefulle eller belastende opplevelser. Aften har snakket med to politimenn som i vår ble pistoltruet på gaten i Oslo. Hendelsen er alvorlig, men dessverre ikke lenger uvanlig.

I januar i år ble en mann skutt i benet da han rettet en pistol mot to polititjenestemenn som sjekket tips om et biltyveri.

I sommer ble to unge politimenn på Grønland angrepet med kniv da de jobbet med en barnevernssak. En snarrådig reflekshandling gjorde at angriperen kjørte kniven i et bord og ikke en av polititjenestemennene.

Nylig ble en annen politimann truet med en avsagd hagle i døren da man rykket ut på husbråk. Og nesten hver helg utsettes politifolk for springskaller, spark, biting og slag.

–Det blir mer og mer vanlig med våpen på gata i Oslo. Miljøet er blitt tøffere, særlig blant utenlandske kriminelle. Mange bærer kniv, forteller en 33 år gammel politimann som i mai ble truet med våpen. For under en måned siden ble den etterlyste personen pågrepet. Men skarpladd våpen.

–Han sto kanskje tre meter unna og siktet på oss. Vi løftet hendene i været og trakk oss unna. Slike episoder føler du på kroppen etterhvert, selv om du ikke blir satt ut i kampens hete. Når en vet at det ikke er nok folk på jobb, kan en ikke bare dra hjem og grine. Men da han ble pågrepet halvannen måned senere, med patroner i kammeret, begynte jeg å tenke på hva som kunne skjedd, forteller 33-åringen.

Mange bytter beite

Han og kollegaen har lang fartstid og har brukt tid til å snakke ut om hendelsen. De er mer bekymret for yngre og mindre erfarne politifolk. De kjenner flere som har hoppet av yrket eller skiftet jobb etter å ha fått trusler rettet mot seg selv og familien.

–Når du starter i politiet, er du ivrig etter å være ute i gatene. Men nå blir folk fort drittlei av å kjøre fra slåsskamp til slåsskamp, bli hetset, sparket og spyttet på. Det er tross alt en jobb. Det sliter også på familien når en risikerer å bli skadet. Mange skifter beite, og det er blitt stor gjennomtrekk i ordenstjenesten, forteller den 38 år gamle makkeren. Begge har hemmelig telefonnummer og falskt navn på dørskiltet.

–Kan økningen i vold mot politiet skyldes økt maktbruk fra politiets side?

–Det er farlig å si det, men i kampens hete, når du har kjørt skytteltrafikk mellom slåsskamper og arresten hele helgen, kan man gjøre feil. Jeg mener det er en sammenheng mellom ressurser og hvordan man utfører jobben. Mange situasjoner kunne vært unngått om man hadde vært flere ute på jobb. Det er lettere hvis du har tid til å snakke med vedkommende, svarer 33-åringen.

Kilde http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle3178791.ece