Hittil i r har 180 polititjenestemenn i Oslo blitt utsatt for vold. Det er over dobbelt s mange som i hele 2008. Det kriminelle miljet er blitt tffere, og rusmidler gjr hverdagen til ordenspolitiet stadig farligere, mener politifolk.

–Nr du er oppe i situasjonene, har du det s travelt at du ikke rekker kjenne p redselen. Men jeg tenker p det srlig nr jeg skal legge meg, da kommer de ubehagelige flelsene og tankene om hva som kunne skjedd. Da lurer jeg p hvorfor jeg finner meg i det, forteller Cathrine Kveseth.

Hun jobber i ordenstjenesten ved Sentrum politistasjon, hvor hun ogs er tillitsvalgt.

Kveseth har opplevd bli brutalt sparket og skallet ned i forbindelse med pgripelser. Flere ganger har hun vrt i tingretten som fornrmet voldsoffer. I tillegg er noen av voldssakene enn ikke kommet for retten.

I tiden fremover vil rekordmange politifolk nettopp mte i retten som offer. Hittil i r er det anmeldt 180 saker om vold mot offentlige tjenestemenn. Det er 17 flere slike voldssaker enn i hele fjor.

–Vi trenger noe mer tid for se bak halvrstallene. I et tirsperspektiv har det vrt en jevn kning frem til n. Det betyr at det har vrt en stor kning det siste halve ret, og det m vi se nrmere p, opplyser fungerende informasjonssjef Unni Grndal ved Oslo politidistrikt.

- Vi har ikke ensartede opplysninger p hvem som utfrer volden mot polititjenestemenn, men ser at det ofte kan vre forbundet med rus, sier hun.

Rus gjr alt verre

Cathrine Kveseth tror frre politifolk i gatene har gjort at flere lettere blir skadet p jobb.

–Vi er blitt frre og frre som tjenestegjr ute i gatene, mens det blir stadig flere folk ute p byen. Det gjr oss mer utsatt. Samtidig ser vi en kning i bruken av amfetamin og kokain. Det gjr at rullgardinen gr ned. De fleste skjnner at nok er nok, men folk som gr p sentralstimulerende havner du lett i slsskamp med, sier hun.

Truet med ladd vpen

Nesten alle hennes kollegaer i ordenstjenesten kan fortelle om smertefulle eller belastende opplevelser. Aften har snakket med to politimenn som i vr ble pistoltruet p gaten i Oslo. Hendelsen er alvorlig, men dessverre ikke lenger uvanlig.

I januar i r ble en mann skutt i benet da han rettet en pistol mot to polititjenestemenn som sjekket tips om et biltyveri.

I sommer ble to unge politimenn p Grnland angrepet med kniv da de jobbet med en barnevernssak. En snarrdig reflekshandling gjorde at angriperen kjrte kniven i et bord og ikke en av polititjenestemennene.

Nylig ble en annen politimann truet med en avsagd hagle i dren da man rykket ut p husbrk. Og nesten hver helg utsettes politifolk for springskaller, spark, biting og slag.

–Det blir mer og mer vanlig med vpen p gata i Oslo. Miljet er blitt tffere, srlig blant utenlandske kriminelle. Mange brer kniv, forteller en 33 r gammel politimann som i mai ble truet med vpen. For under en mned siden ble den etterlyste personen pgrepet. Men skarpladd vpen.

–Han sto kanskje tre meter unna og siktet p oss. Vi lftet hendene i vret og trakk oss unna. Slike episoder fler du p kroppen etterhvert, selv om du ikke blir satt ut i kampens hete. Nr en vet at det ikke er nok folk p jobb, kan en ikke bare dra hjem og grine. Men da han ble pgrepet halvannen mned senere, med patroner i kammeret, begynte jeg tenke p hva som kunne skjedd, forteller 33-ringen.

Mange bytter beite

Han og kollegaen har lang fartstid og har brukt tid til snakke ut om hendelsen. De er mer bekymret for yngre og mindre erfarne politifolk. De kjenner flere som har hoppet av yrket eller skiftet jobb etter ha ftt trusler rettet mot seg selv og familien.

–Nr du starter i politiet, er du ivrig etter vre ute i gatene. Men n blir folk fort drittlei av kjre fra slsskamp til slsskamp, bli hetset, sparket og spyttet p. Det er tross alt en jobb. Det sliter ogs p familien nr en risikerer bli skadet. Mange skifter beite, og det er blitt stor gjennomtrekk i ordenstjenesten, forteller den 38 r gamle makkeren. Begge har hemmelig telefonnummer og falskt navn p drskiltet.

–Kan kningen i vold mot politiet skyldes kt maktbruk fra politiets side?

–Det er farlig si det, men i kampens hete, nr du har kjrt skytteltrafikk mellom slsskamper og arresten hele helgen, kan man gjre feil. Jeg mener det er en sammenheng mellom ressurser og hvordan man utfrer jobben. Mange situasjoner kunne vrt unngtt om man hadde vrt flere ute p jobb. Det er lettere hvis du har tid til snakke med vedkommende, svarer 33-ringen.

Kilde http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle3178791.ece