Sannheten om maten din

Visste du at du spiser råttent tømmer, spinat forkledd som pistasj og tvilsomme kjøttrester presentert som skinke? Her er sannheten om maten din. Vel bekomme.

En pølse med rekesalat

En forsker. Det burde være lett match. I flere uker prøvde forbruksforsker Runar Døving å finne ut hva en pølse inneholdt. En pølse servert slik mange nordmenn liker den, med pølsebrød, rekesalat og løk.

Døving ville vite om hver enkelt komponent, hvor den kom fra, hva den besto av. Døving jobbet i ukevis med å dechiffrere pølsen. Resultatet? Han aner ikke.

– Og jeg er jo en fyr med rimelig kompetanse. Jeg har tross alt en doktorgrad, om ikke i dette temaet. Jeg kom ikke halvveis.

Og det er nettopp problemet. Selv folk med god peiling har vanskelig for å finne ut hva maten inneholder. Enkle matretter kan bestå av opptil 70 kjemiske ingredienser. Produsentene trikser med smak, lukt, farge og konsistens.

En gjennomsnittlig forbruker i den vestlige verden får i seg seks–syv kilo tilsetningsstoffer hvert eneste år. Hva gjør det med kroppene våre på sikt? Vil vi ha det sånn? Eller får vi som fortjent, fordi vi er besatt av å få maten så billig som mulig?

– Ikke noen light-familie

Grønnsaker, brus, skinke og lørdagsgodt. Varene fyker ned i handlevognen.

Irene Lillehammer sjekker handlelisten, mens datteren Lisa (11) løper rundt på Rema 1000 på Laksevåg senter og henter det mamma trenger. Det er ikke småtterier som trengs til en familie på fem en vanlig lørdag.

– Vi er ikke noen light-familie, vi kjøper heller ekte vare. Jeg har mest dårlig samvittighet for sukker, men gir heller ungene brus med sukker enn å gi dem noe som er kunstig søtet. Jeg er skeptisk til kunstig søtstoff, særlig aspartam, sier Irene.

– Du er ganske streng når det gjelder brus og godteri, mamma. Vi får jo det bare i helgene, sier Lisa.

– Jeg tror vi er sånn passe bevisste. Vi kjøper for eksempel alltid karbonadedeig, siden den inneholder mest kjøtt og minst fett. Den er litt dyrere enn vanlig kjøttdeig, men det er det verdt, mener Irene.

Fortsetter her: http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/28941