Fallen med kvinnor som gr abort fr att fostren inte har nskat kn upprr.

Jag reagerar vldigt starkt, sger Gran Hgglund till TT.

Nu vill socialministern se om det gr att begrnsa mjligheten att i frvg f reda p fostrets kn.

Ett uppmrksammat fall var en kvinna i Eskilstuna som tv gnger bad att f veta barnets kn.

Nr det visade sig att det var en flicka krvde kvinnan bgge gngerna att f gra abort.

Norska regeringens rdgivare i medicinetiska frgor, Bioteknologinmnden, varnar nu i Svenska Dagbladet fr att ett antal norska kvinnor som ftt sina foster knsbestmda ker till Sverige fr abort.

Jordemorsfreningen i Danmark har gjort en liknande analys angende danska kvinnor.

Det r inte abortrtten man ska attackera, sger Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot fr FP till TT, utan att kvinnor och flickor fortfarande ses som mindre vrda i olika kulturer.

Men man kan ocks diskutera frikostigheten och stlla frgan; r det ndvndigt att en familj ska f reda p vilket kn barnen har?

Ett knt faktum
I Sverige finns i dag mjligheten att knsbestmma barn frn vecka elva och fri abort gller till vecka 18.

I de nordiska grannlnderna r lagen snvare och tillter frldrarna att f reda p knet frst vecka tolv, vilket sammanfaller med sista veckan fr abort.

Professor Lars Hamberger vid Gteborgs universitet hvdar att abortresorna till Sverige r ett knt faktum.

Ja, det har man knt till, sger han till SvD.

Hur vanligt det r med aborter av knsskl r det emellertid ingen som vet, men Lena Lennerhed, RFSU:s ordfrande, sger till TT att det troligtvis r ytterst ovanligt.

Socialminister Gran Hgglund hoppas nd att frgan kommer att leda till ett resonemang om vilka skl som kan anses vara giltiga.

Jag tror de allra flesta inte tycker att det r rimligt att ha aborter av knsskl, sger han.

Men en lagstiftning som skulle innebra att man frbjuder aborter av knsskl skulle bli verkningsls eftersom varje person som har dom sklen, skulle vlja att uppge andra eller inget skl alls.

Inte vattenttt

Dremot finns det anledning, tycker han, att dryfta huruvida man genom fosterdiagnostik ska f reda p vilket kn fostret har.

Det kunde vara ett stt att komma t de hr aborterna som jag tycker intrffar av skl som inte knns godtagbara.

TT: Du vill sledes begrnsa mjligheten att f reda p fostrets kn?

Ja, det r en frga jag tycker vi mste diskutera.

TT: Men hur effektivt blir det, r det inte bara att g till en ultraljudsklinik?

Jo, det gr inte att hitta ett system som r vattenttt. Men frgan r om vi slentrianmssigt skall lmna information om knet p barnet.

Socialstyrelsen ser fr nrvarande ver freskrifterna i den lag som ger frldrar rtt att veta knet p sitt barn. En ny skrivningen vntas i vr.
http://www.aftonbladet.se/wendela/ba...icle4477948.ab

Fel kn d gr norska
kvinnor abort i Sverige

Norska kvinnor som vill gra abort fr att barnet har fel kn ker till Sverige fr att gra ingreppen.

Det bekrftar nu en svensk professor .

Gravida norska kvinnor har ltit gra abort i Sverige nr de ftt veta knet p fostret, uppger en rdgivare till Osloregeringen i medicinska etiska frgor.

Dessa resor r ett knt faktum, bekrftar en svensk professor.

Vi vet att det frekommer eftersom personer har berttat det fr oss, sger direktr Sissel Rogne vid Bioteknologinmnden till Svenska Dagbladet (SvD).

Rogne sger att det inte gr att f abort p grund av barnets kn i Norge.

Gynekologen och professorn i kvinnosjukdomar Lars Hamberger i Gteborg bekrftar fr SvD att abortresorna r ett knt faktum. Han har viss frstelse fr kvinnorna.

Har de tre, fyra flickor och r frn Turkiet r det rtt hrda krav p dem att fda en pojke.

I det enskilda fallet kan jag frst problematiken.

I Norge liksom i Danmark r vecka tolv sista veckan fr abort utan speciella skl medan grnsen fr fri abort r vecka 18 i Sverige.

Norge har frbjudit knsbestmning av barnet fre vecka tolv. Men norsk vrd r frikostig med information och kvinnorna krver i regel att f veta, sger verksamhetschefen p kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala Bo Sultan till SvD.

Sultan har arbetat i Norge. Det r s klart ett dilemma att norska kvinnor kan vnda sig till Sverige, tycker han.

Jag har inte varit om ngon patient som kt ver grnsen men det r vl inget man skulle skryta med.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article4475449.ab