Results 1 to 5 of 5

Thread: Hoe Klinkt Het Nederlands in 2082?

Senior Member
    Aragorn's Avatar
    Last Online
    Wednesday, July 11th, 2018 @ 01:37 PM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Subrace
    Nordid
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Overijssel Overijssel
    Single adult
    Occupation
    Lay back down
    Politics
    Blut & Boden
    Religion
    Not sure anymore
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    14
    Thanked in
    13 Posts

Hoe Klinkt Het Nederlands in 2082?

In 2082 heeft 'groter als mij' de uitdrukking 'groter dan ik' vervangen, zijn smileys in sollicitatiebrieven aanvaardbaar en zeggen we 'hun hebben'. Tenminste, dat voorspellen sommige leden van het Genootschap Onze Taal in februari. Onze Taal, dat in 1932 werd opgericht, vroeg zich namelijk af of het over 75 jaar nog zal bestaan, en hoe we dan Nederlands zullen spreken en schrijven. In juli nodigde Onze Taal de lezers van 'De Standaard Online' uit om de voorspellingen te evalueren: 2.400 taalgebruikers deden mee. De meest voorkomende en origineelste reacties werden verzameld in een boekje, De toekomst van het Nederlands, dat op 8 december uitkomt. Eén examplaar gaat in de kluis om in 2082 aan de werkelijkheid te toetsen. Het blijft namelijk koffiedik kijken: wie had in 1932 kunnen voorspellen dat Duitse leenwoorden in 2007 helemaal niet meer salonfähig zouden zijn? Maar een paar voorspellingen achtten de deelnemers wel waarschijnlijk. Dat het Nederlands nog eenvoudiger zou worden. Veel deelnemers denken dat de spelling fonetischer zal worden.

Dat de uitspraak van het Nederlands zal evolueren, is voor veel deelnemers een uitgemaakte zaak. In Nederland zal het Polder-Nederlands (''blaaf baai maai'' voor ''blijf bij mij''') toenemen. De voorspelling is dat we nasaler gaan spreken onder invloed van hiphop en Engels. We nemen wat Chinese woorden over, al halen we nog meer leenwoorden uit de moedertaal van migranten, vooral tussenwerpsels zoials het Berberwoord 'tfoe' voor 'bah'.

www.onzetaal.nl

New Member

Last Online
    Friday, March 6th, 2009 @ 03:04 PM
    Ethnicity
    Flemish
    In a steady relationship
    Religion
    Perennialism
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    1
    Thanked in
    1 Post
    Hoe de Nederlandse taal er precies uit zal zien, is niet te voorspellen. Wel denk ik dat we er vrij zeker van mogen zijn dat onze taal zal degenereren, net zoals de rest van onze cultuur.

Senior Member
    Lykurgus's Avatar
    Last Online
    Friday, December 9th, 2011 @ 07:00 PM
    Ethnicity
    Diets
    Subrace
    white
    Country
    Dietsland Dietsland
    143
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts

Question Dubbele draad

Quote Originally Posted by Equilibrium View Post
    Hoe de Nederlandse taal er precies uit zal zien, is niet te voorspellen. Wel denk ik dat we er vrij zeker van mogen zijn dat onze taal zal degenereren, net zoals de rest van onze cultuur.
    Allereerst welkom op dit prachtige forum.

In de toekomst kijken kan natuurlijk niemand het gaat er echter om hoe deze toekomst op de juiste wijzen kan worden beïnvloed en gestuurd. Zo ook wat betreft de Nederlandse taal.

Echter stel ik voor dat een mod de onderstaande draad(zie link) en deze draad samenvoegen, aangezien zij vrijwel identiek lijken, zodat draden gebundeld blijven en niet langs elkaar heen gaan lopen. In de onderstaande draad staat echter ook al een reactie op dit onderwerp van mijn kant.
    http://forums.skadi.net/showthread.php?t=97451

Senior Member

Last Online
    Tuesday, August 17th, 2010 @ 01:33 AM
    Ethnicity
    Dutch
    26
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    ''Eej conjo sma, dushi je weet zjellef. Deze tand is van goede goud, brother. Baka ni chonko."

Nah, onder de jeugd misschien. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel zal veranderen, behalve wat anglisatie (zelfs dat misschien niet in de normale spraak).

Onder zowel de intellectuelen als de boeren onder ons i.i.g. niet .

New Member
    Oscardebest's Avatar
    Last Online
    Wednesday, January 25th, 2012 @ 06:09 AM
    Status
    Available
    Ethnicity
    Dutch
    Subrace
    Borreby
    Country
    Netherlands Netherlands
    State
    Utrecht Utrecht
    Youth
    Politics
    Pan-Germanism
    Thanks Thanks Given 
    0
    Thanks Thanks Received 
    0
    Thanked in
    0 Posts
    Ik denk dat het twee kanten op zou kunnen gaan.

De eerste kant is in mijn ogen de verkeerde kant. Toch verwacht ik het wel. Deze verwachting komt door de veranderingen van de laatste jaren. Dit is de kant van het slechte taalgebruik van jongeren, dat bovendien zal bestaan uit een hele hoop leenwoorden. De hele wereld globaliseert, dus verwacht ik dat veel woorden vervangen zullen worden door engelse woorden. Die engelse woorden komen vaak indirect uit het frans. Een andere reden waardoor ik vrees dat onze taal zo zal eindigen is de toenemende immigratie. De immigranten kunnen de meerderheid gaan vormen in Nederland. Tot nu toe is de immigratie niet goed genoeg gegaan, en in de toekomst zou dat nog erger kunnen worden.

De andere kant is de kant waar ik op hoop. Daarbij zouden de huidige veranderingen door kunnen zetten, maar is Nederland het na een tijdje zat. Het zou kunnen dat Nederlanders na een aantal jaren inzien dat het de verkeerde kant op gaat, en wij in een nieuw tijdperk stappen. Omdat 2082 pas over 71 jaar zal zijn, zou er een hoop kunnen veranderen. Er leven dan ook geen mensen meer die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt. Dat betekent dat er dus weer een nieuwe kans open zal liggen voor dergelijke hervormingen. De toenemende populariteit van de PVV is in dat opzicht een goed teken voor de toekomst.