Ingen land i verden har større vekst i antall asylsøkere enn Norge, viser tall fra FNs høykommissær for flyktninger.

En stor gruppe unge irakske menn, et par storfamilier fra Eritrea og Somalia og en russisk mor med tre barn fyller venteværelset hos Politiets utlendingsenhet. I bakgatene i Bagdad, basarene i Kabul eller på markedet i Grozny har de hørt den samme historien: I verdens rikeste land Norge er det håp om å få opphold. Døren til venterommet i Christian Kroghs gate i Oslo kan være inngangen til verdens rikeste land.

- Jeg har sett meg rundt for å finne dem, men her i Oslo er det jo ikke et eneste sjekkpunkt med soldater! Det er vidunderlig å slippe fire timer i kø hver dag sier en ung kvinne som sier hun er fra Palestina.

Hun er nervøs og stresset etter å ha ventet to dager på å bli registrert hos politiet, og hun vil derfor ikke ha navn i avisen. Natten har hun tilbrakt i venteværelset sammen med 30 andre asylsøkere.

Rekordvekst i Norge

Nye og oppsiktsvekkende tall fra FNs høykommissær for flyktninger UNHCR, viser at Norge nå ligger helt øverst når det gjelder vekst i antallet asylsøkere i 2008. Dermed kan man for første gang i år sammenligne veksten i Norge med 44 land i Europa, Asia og Nord-Amerika.

Samtidig som flere land i Europa stenger dørene etter flere år med vekst, er flyktningestrømmen til Norge i særklasse hittil i år.
Norge mottok 5765 asylsøkere i første halvår, en vekst på 2949 sammenlignet med første halvår 2007.
På plassen etter Norge kommer Nederland, som har en vekst på 2732 asylsøkere.
Selv store land som Canada, Tyskland, Tyrkia og Frankrike har en mindre vekst i antallet asylsøkere enn Norge.
Nedgangen hittil i år er største i Sverige, og deretter Storbritannia, Hellas og Spania.

Tallene som UNCHR legger ut denne uken, kommer til å bli studert med stor interesse i regjeringskontorene rundt om i de europeiske hovedstedene.

Drømmen om Norge

Dyrere mat, høyt skattenivå og økt dieselavgift gjør ikke inntrykk i køen i Christian Kroghs gate. Det store spørsmålet for alle som venter, er hva som skjer i politiintervjuet. Om kort tid skal de for første gang skal fortelle historien som avgjør deres fremtid i Norge.

- Vi tør ikke gå noe sted. Hvis du ikke er her når de roper opp navnet ditt, havner du bak i køen, sier den kvinnelige asylsøkeren.

- Hvorfor ikke Sverige?

- Norge har vært min drøm i over ti år helt siden første gang jeg møtte nordmenn som drev hjelpearbeid hjemme i Palestina. De virket så vennlige, hjelpsomme, uredde og fri. Jeg forsto at de kom fra land hvor du kan leve som fritt menneske, sier den unge palestinske kvinnen.

Kilde http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2612177.ece