PDA

View Full Version : Jachtverbod

Bernhard
Saturday, May 22nd, 2010, 11:27 AM
Wat vinden jullie van een jachtverbod? Zijn jullie voor of tegen? Ik doel dan op een jachtverbod in de Nederlandstalige gebieden, aangezien de argumenten voor of tegen in gebieden met meer wilde natuur natuurlijk anders kunnen zijn dan in Nederland en Vlaanderen, waar de natuur ernstig is teruggedrongen.

Old Winter
Saturday, May 22nd, 2010, 11:31 AM
Ben voor een jachtverbod.

Bernhard
Saturday, May 22nd, 2010, 05:48 PM
Ben voor een jachtverbod.

Ik ben benieuwd naar je beweegredenen.

Ik ben zelf tegen een jachtverbod. In eerste instantie simpelweg omdat mensen omnivoren zijn van nature en hoewel we al enkele duizende jaren geleden over zijn gestapt op het fokken van dieren, is de jacht nooit verdwenen. Het is nog steeds deel van het mens-zijn. Nederland en Vlaanderen zijn natuurlijk moeilijke gebieden, aangezien de verhouding mens-dier/natuur enorm scheef is. Echte natuur is er nauwelijks en dit kan natuurlijk makkelijk een reden zijn om het jagen te verbieden, om het kleine beetje natuur te beschermen. Ik zie het juist als een reden om de jacht juist te behouden. Veel dieren hebben hier namelijk helemaal geen natuurlijke vijanden (of te weinig) en de mens is daarom nodig om de wildstand te reguleren. De natuur kan het hier zelf namelijk niet.* Indien het niet gereguleerd wordt, is het zowel desastreus voor de mens (overlast, vraat aan gewassen) als voor de natuur (geen evenwicht in het ecologisch systeem met alle gevolgen vandien). Ik vond het dan ook belachelijk dat er in de Veluwe, waar duizenden Wilde Zwijnen voor overlast zorgden - het waren er veel te veel voor het gebied - slechts enkele jagers werden toegelaten en er een geheel verbod was op drijfjachten. Zo bereik je natuurlijk helemaal niets. Bovendien vind ik het niet meer dan logisch dat een boer zijn gewassen wil beschermen tegen wild, indien deze schade veroorzaken.

*Ik zou daarom ook roofdieren in natuurgebieden waar daar plek voor is zeer verwelkomen.

Old Winter
Sunday, May 23rd, 2010, 08:55 PM
Germanen Waren Vegetariërs
http://forums.skadi.net/showthread.php?t=112334

Er zijn altijd alternatieven, zoals minder voedsel = minder zwijnen.

Maar goed, zoals Nederland nu doorgaat zijn straks 10 zwijnen al teveel omdat de rechtse en de linkse politiek Nederland vol wilt proppen met miljoenen negertjes.

Bernhard
Sunday, May 23rd, 2010, 09:37 PM
Germanen Waren Vegetariërs
http://forums.skadi.net/showthread.php?t=112334

Wat ik daarvan denk staat al in die draad.;)

Er zijn altijd alternatieven, zoals minder voedsel = minder zwijnen.

Hoe moeten wij ervoor zorgen dat er minder voedsel voor zwijnen is in natuurgebieden? Of doel je soms op het bijvoeren? Dat laatste maakt niet veel uit volgens dit artikel: http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/2473041/Bijvoeren-niet-de-oorzaak-van-de-explosieve-toename-wilde-zwijnen.ece Het is nu eenmaal zo dat een gebrek aan natuurlijke vijanden het ecosysteem ontregelt.

Maar goed, zoals Nederland nu doorgaat zijn straks 10 zwijnen al teveel omdat de rechtse en de linkse politiek Nederland vol wilt proppen met miljoenen negertjes.

Helemaal eens dat mede door immigratie de bevolking dusdanig groeit, waardoor er voor natuur geen ruimte meer is. Te veel zwijnen is niet goed, maar te weinig ook niet. Mijns inziens mag het aantal gebieden waar wilde zwijnen leven zeker toenemen. In de provincie Limburg komen ze tamelijk veel voor, maar de wet staat het enkel toe om ze op de Meinweg te laten leven; voor de rest van de provincie geldt een nulstandbeleid. Niettemin leven ze ook in o.a. de Vijlenerbossen waar mijns inziens best een gezonde populatie mag leven.

Lykurgus
Monday, July 5th, 2010, 09:31 PM
Helemaal eens dat mede door immigratie de bevolking dusdanig groeit, waardoor er voor natuur geen ruimte meer is. Te veel zwijnen is niet goed, maar te weinig ook niet. Mijns inziens mag het aantal gebieden waar wilde zwijnen leven zeker toenemen. In de provincie Limburg komen ze tamelijk veel voor, maar de wet staat het enkel toe om ze op de Meinweg te laten leven; voor de rest van de provincie geldt een nulstandbeleid. Niettemin leven ze ook in o.a. de Vijlenerbossen waar mijns inziens best een gezonde populatie mag leven.

Immigratie is enkel het gevolg van...... De neoliberale en plutocraten hebben besloten dat de Nederlandse economie moest groeien, in combinatie met een dalende bevolking ontstond een gapend gat dat onmogelijk kon worden opgevuld. De natuur werd dus van 2 kanten getroffen, economische groei en bevolkingsgroei, hetzij doormiddel van volksvreemde immigratie. Tsja zielig voor de zwijntjes maar ook zielig voor de natuurlijke bewoners.

Zelf heb ik niet zo´n probleem met de edele jachtsport, een eeuwenoude traditie die de man echt man laat zijn. Wat het uiteraard niet makkelijker maakt voor de natuur. Een algemeen jachtverbod lijkt mij echter slecht de jagers reguleren momenteel toch de natuur deels. Eigenlijk bestaat er in de Nederlanden geen echte natuur meer, kunstmatige natuur is immers ook cultuur. De jacht vervuld een prima functie in combinatie met het natuur beheer. Niemand heeft er wat aan als een halve herten populatie wegrot terwijl deze ook gegeten kan worden.

Het lijkt mij heerlijk om minder vlees te eten maar van een betere kwaliteit. Lekker 2 a 3 keer per week gewoon gezond wild eten i.p.v. het hormoon/antibiotica vlees uit de supermarkt. Iemand die het zielig vindt voor de zwijntjes en fazanten moet gewoon vegetariër worden bah dat hypocriete gedoe. De mens kan, hetzij verantwoord, best wat nuttige van de natuur. Gereguleerd jagen lijkt mij dan ook geen probleem.

Dus tegen een jachtverbod. Voor beperking van de vleesconsumptie:).

De huidige trend dat steeds meer gecultiveerde grond wordt terug gegeven aan de natuur lijkt mij dan ook een prima politiek. Toen de Nederlandse bevolking groeide werd gezocht naar ruimt(inpoldering). Nu de bevolking krimpt lijkt het mij beter om de vrije ruimte aan de natuur te geven. Het gat dat anders ontstaat kan wellicht vreemde eden lokken;).

Westewind
Thursday, July 8th, 2010, 11:46 AM
Wildvlees smaakt een stuk beter en is ook gezonder.
Antibiotica in kippenvlees is schadelijk voor het menselijke afweersysteem en hormonen zijn ook slecht voor de mens. Ik neem aan dat het spuiten van hormonen of andere rotzooi niet vaak gebeurd, het vlees uit de supermarkt zal ook best gezond zijn. Naast enkele dieren word er ook groente en fruit gemanipuleerd om het mooi te houden, terwijl zegmaar een beetje appelrot juist goed is voor ons afweersysteem. Een handige tip om een eigen moestuintje te beginnen :) en gematigd vlees eten :thumbup
Dieren die vrij rond rennen en leven eten zeer gevarieerd wat het vlees meer smaak geeft, in plaats van gecontroleerde gras of voer.
Het is daarnaast ook belangrijk om de wild in stand te houden. Zelf ben ik een groot natuurliefhebber, voor mijn part mogen er meer gebouwen weg waarvoor daar meer natuur voor terug komt. Dat is ook beter voor onze leefklimaat, beter voor de mens. Ik erger mezelf aan dat Nederland propvol is, iedereen moet ergens kunnen wonen.

Oscardebest
Tuesday, December 13th, 2011, 04:33 PM
Ik ben tegen een jachtverbod omdat wij alleseters zijn, en dus ook vlees eten. Wij zouden een kleinere bevolking moeten hebben, wereldwijd. Als wij ook wat minder vlees gaan eten, dan denk ik dat wij een heel stuk minder hoeven te jagen. Dat zal ook betekenen dat de mensheid een stuk minder ruimte in neemt, waardoor er veel meer natuur zonder mensen zal zijn. Die gebieden kunnen na een tijdje zonder de mens in evenwicht blijven. Als dat niet lukt, dan denk ik dat de mens in een deel het evenwicht zou kunnen herstellen, maar na een tijdje niet meer. Ik denk dat als dit bereikt is, dat er dan weer erg veel netuur is teruggekomen, zonder dat wij eten missen.

olympia
Wednesday, February 1st, 2012, 08:57 PM
ik ben tegen, zoals er al reeds werd gezegd: een zelf geschoten jachtschotel smaakt het beste.