PDA

View Full Version : Krarup: Sydslesvig tilbage til Danmark

Alfa
Monday, October 30th, 2006, 05:51 PM
Søren Krarup (Dansk Folkeparti) nærer stadig håb. Udtalelser som denne er så atypiske for tidens politik, at det er befriende, og man tror næsten det kan lade sig gøre!

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4050298/

Skåne derimod vil han nok ikke have igen; det har svenskerne gjort komplet uønskværdigt med den massive bosættelse af udlændinge i landsdelen:thumbdown. Mon ikke det er en del af krigslisten for at forhindre, at Danmark genoptager sine historiske krav på denne landsdel?...;)

(http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4050298/)

Ulex
Sunday, January 21st, 2007, 07:07 AM
Åh, denne pastor Krarup... Vi skylder ham så meget og alligevel ingenting. Ganske vist har han begået nogle af de bedste artikler til forsvar for Danmark, men jeg tabte alt for ham, da han i et læserbrev fastslog, at danskhed... det var noget med at kunne tale dansk. Med denne grove og uanstændige bemærkning slettede han med eet det gode indtryk, jeg ellers havde af ham. For selvom sproget binder os sammen, så er det kun en lille biting af danskheden. Slægt, æt, blod er altsammen en langt mere nærværende del af danskheden. Ali og Mustaffa kan hurtigt lære at tale dansk, og med tiden endog også forstå de små nuancer i sproget, den indforståede kode, som vi danskere har indlagt deri. Men de kan aldrig nogensinde komme til at dele slægt med os, og denne del af danskheden er for mig den væsentligste.

Alfa
Sunday, February 11th, 2007, 07:04 PM
Præcist skrevet, og jeg er enig; danskerne er en stamme. Spørgsmålet er så om man kan præcisere dette, og eventuelt give det en entydig definition.

Krarup mener desuden, at danskheden uløseligt hænger sammen med den protestantiske kristendom, hvilket jo indebærer en helt igennem absurd begrænsning på danskernes historie.

Ulex
Tuesday, February 13th, 2007, 09:36 AM
Krarup mener desuden, at danskheden uløseligt hænger sammen med den protestantiske kristendom, hvilket jo indebærer en helt igennem absurd begrænsning på danskernes historie.
Ja, danerne var her længe før kristendommen kom, og da den endelig kom hertil, var dens tilhængere i sagens tjeneste nødt til at afbillede Jesus med sværd i hånd. Danerne var ikke lette at overbevise om dette her med at vende den anden kind til, men en Jesus, der kunne slås med både sværd og kors... Det var noget, der kunne tiltale enhver hedensk slagsbroder.

Jesus som konge med alt hvad det indebærer - og tilmed udødelig.

En eentydig definition på danskhed er svær at give. Derfor holder jeg mig til min slægt. Jeg ved, hvem der er mine, jeg kan kende dem på lang afstand allerede inden, at jeg hører dem tale mit sprog. (Det sker, at jeg tager fejl, men så er det som oftest en nordmand eller en svensker - hvad ved jeg.) Men danskheden løber i vores årer; det er denne skat, som får vores hjerter til at banke, når vi ser Dannebrog gå til vejrs. Jeg fik denne skat af min mor og min far, og det gjorde du også.

Jeg vil så gerne, at vi passer på den. Det er alt, jeg vil.