PDA

View Full Version : Den Poetiska Eddan

Blutwölfin
Thursday, November 10th, 2005, 02:09 PM
Med Edda menas en samling fornsånger, till största delen bevarade åt oss i en pergamenthandskrift som den isländske biskopen Brynjolf Sveinsson år 1643 fann på Island. De flesta av dikterna torde ha tillkommit på vikingatiden, några kan vara lite äldre, några är yngre.

Eddadikterna brukar indelas i gudasånger och hjältesånger. De förra är vår huvudkälla för den nordiska mytologin. I inledningsdikten, den högstämda Valans spådom, skildras världens uppkomst, utveckling och undergång. I den Höges (Odens) sång får vi en inblick i nordbornas levnadsvisdom, medan kvädet om Trym med dråplig humor skildrar hur Tor hämtade sin hammare hos den jätte som stulit den. Bland hjältedikterna kan nämnas kvädena om Sigurd Favnersbane.

Länk (http://www.idavallen.org/eddan/eddan.html)

Lycklig du fare!
Lycklig du åter komme!
Lycklig du på vägen vare!

- Sången om Vavtrudner

Odal_
Thursday, November 10th, 2005, 07:52 PM
Jag tycker man ska köpa den istället den kostar inte så mycket, jag tycker det är synd att lägga upp en sådan värdig bok såhär.

Både nordiska förlaget och nsf-butiken säljer den. Själv hittade jag min på bokhandeln innan de nationella butikerna började sälja så den finns där också.

Den rekomenderas varmt :)

óðinn
Wednesday, May 24th, 2006, 11:35 AM
77

Deyr fe,
deyia frondr,
deyr sialfr it sama;
ec veit einn
at aldri deýr:
domr vm da/þan hvern.

http://etext.old.no/

Enlil
Saturday, September 9th, 2006, 12:10 AM
Är detta alltså inte den Edda Snorre Sturlasson skrivit?

Folkmelodi
Saturday, September 16th, 2006, 06:47 PM
Är detta alltså inte den Edda Snorre Sturlasson skrivit?

Nix, Sturlassons är den prosaiska Eddan.
Jag köpte mitt ex. från Hammarslag för överkomlig penning, så farligt långsamma som varningarna säger var de heller inte, förvisso hann jag flytta under tiden och avin gick till den gamla adressen :)

Theudhowarijaz
Saturday, February 20th, 2010, 01:22 PM
Jeg har skam allerede den gode Edda. Synes klart man bør anskaffe sig den i bog format i stedet for på computer. Oplevelsen ved de hellige skrifter er klart større når man læser den uden distration fra computeren.