PDA

View Full Version : Lundman om kelter, germaner

Väring
Saturday, July 16th, 2005, 03:57 PM
Vi komma nu till de märkliga kelterna, vilka århundradena närmast Kr. födelse behärskade stora delar av Europa och delvis t. o. m. såsom galater, Mindre Asien! De voro ett utpräglat adelsfolk, som läto de underkuvade stammarna sköta lantbruk och hantverk. Själva voro de liksom germanerna rätt storvuxna, blonda nordmän, ehuru genom boningsort och rörlighter redan tidigt mer blandade med mörka element än germanerna. Den klassiska tidens keltiska krigarbilder lida tyvärr av en genomgående ensidig stilisering.

Germanerna tyckas vid stenålderns slut ha uppkommit ur en blandning av inträngande, östnordiska stridsyxfolk och den lågskallig urbefolkningen, vars typ även i fortsättningen blev den förhärskande.

De nordiska germanerna äro i nutiden olika breda i ansiktet i olika trakter. De smalansiktade torde dock ej vara detta genom östnordiska inslag, (om nu detta verkligen är ett så genomgående östnordiskt drag) då flera av de mest smalansiktade trakterna även ärp påfallande lågskalliga (V. Götaland, Ö. England m.m.). Snarare rör det sig om en inomraslig utveckling, delvis dock endast om modifikationer. I regel äro de mer rika och förfinade samhällsskikten och bygderna (både feno- och genotypiskt) mer långansiktade och de mer fattiga mer bredansiktade, även om många undantag finns. Det är ock omöjligt att förklara alla dessa nordiska långansikten genom främmande rasblandning (och än omöjligare s.s. Hooton gör bredansikten!!). Det finns visserligen olika arvsfaktorer för olika ansiktslängd (och andra för olika ansiktsbredd).

Lundman, Bertil (1943). Jordens människoraser och folkstammar. S 66

Härvid plägar stor ansiktshöjd dominera över en liten, varigenom starkt rasblandade individer ofta få ytterst långa ansikten (jfr tattarna i NR s. 66-67). På så sätt uppkomna ansikten ge sig dock oftast tillkänna genom oregelbundenheten i byggnaden, vilket ej gäller sådana långansikten, som uppkommit genom egen utveckling och urval inom samma gamla stock!

Dessa olika germanska ansiktsformer äro alltså enl. förf:s åsikt endast lokala varianter av samma nordiska ras.

(Ett par (visserligen helt vetenskapliga) verk i denna fråga äro nu delvis helt föråldrade (Kerns välskrivna "Stammbaum - - d. Deutschen", 1927 och Paudlers fantastiska och nästan oläsbara pionjärarbete "Die hellfarbigen Rassen", 1922).

Däremot har tydligen den mycket bredansiktade samt mörka och rätt primitiva tydalsrasen redan i mycket gammal tid varit en särskild ras (se nedan!). (De ovannämnda blonda kanarina nordafrikanerna måste väl däremot anses som en underras inom nordrasen. De kunna ej ha något att göra med folkvandringstidens germaner, vandaler i dessa trakter, som f.ö. slogo sig ned i de rikaste kusttrakterna och snart utdogo av klimat och last. För övrigt äro ju som sagt blonda nordafrikaner kända sen forntiden.)

De skelett man i våra dagar upphämtat ur germangravar, de må ha legat i Danmark, i Schweiz eller i Spanien, visa trots allt mycket stor enhetlighet i typ (BLI c:a 74-75; KL c:a 169-170 cm). (Detta vare sagt gentemot dem, som illvilligt påstå, att folkvandringstidens germaner blott bestodo av sammanrafsade följen!!) Den enda skillnaden är, att de längst österut funna äro något litet mer höghuvade (östnordiska) än de andra. Samtida "romare" voro c:a 163 och "Kelto-romaner" i Frankrike knappt 165 cm. långa!

Ibid., S 67

Rehnskiöld
Thursday, July 21st, 2005, 08:44 PM
Intressant! blonda kelter? förlåt okunskapen men jag som trott att de genomgående varit ett mörkhårigt folkslag och att blonda människor på brittiska öarna idag varit resultatet av annan nordisk immigration.

Härvid plägar stor ansiktshöjd dominera över en liten, varigenom starkt rasblandade individer ofta få ytterst långa ansikten (jfr tattarna i NR s. 66-67). På så sätt uppkomna ansikten ge sig dock oftast tillkänna genom oregelbundenheten i byggnaden, vilket ej gäller sådana långansikten, som uppkommit genom egen utveckling och urval inom samma gamla stock!

Vad grundar han detta på? bör man, om man tänker rasligt, anta att det förhåller sig med ansiktshöjd som det gör med ögonfärg snarare än att den biten avgörs som resten av kroppen?

Väring
Friday, July 22nd, 2005, 06:05 PM
Intressant! blonda kelter? förlåt okunskapen men jag som trott att de genomgående varit ett mörkhårigt folkslag och att blonda människor på brittiska öarna idag varit resultatet av annan nordisk immigration.

Många verkar tänkta så men jag kan inte förstå varför. Förmodligen hade de samma bakgrund som andra västliga indoeuropeer, alltså från början väst-/östnordiska, men senare blandade med mörka element.

Vad grundar han detta på? bör man, om man tänker rasligt, anta att det förhåller sig med ansiktshöjd som det gör med ögonfärg snarare än att den biten avgörs som resten av kroppen?Boken innehåller för mycket referenser för att läsa igenom allt, just det här kan jag inte säga något om, men jag tror inte att det var någonting som han antog helt utan vidare.

Rehnskiöld
Saturday, July 23rd, 2005, 11:23 AM
Boken innehåller för mycket referenser för att läsa igenom allt, just det här kan jag inte säga något om, men jag tror inte att det var någonting som han antog helt utan vidare.

Inte jag heller.