PDA

View Full Version : 17 maj

Gustavus Magnus
Monday, May 16th, 2005, 09:16 PM
Tja, vi vet väl alla vad som händer imorgon den sjuttonde maj. Men varför firas just grundlagen, och inte själva självständighetsdagen?

Och ärligt: Var unionen så dålig egentligen? Vad jag vet så hade Norge allt ett vanligt land har: En egen armé, egen regering, egen statsbudget, osv (tom egen flagga efter 1899). Allt jag vet som Sverige och Norge delade var utrikespolitiken (som var kungens domän). Vad är era åsikter om det hela?

Arcturus
Tuesday, May 17th, 2005, 06:07 AM
Svenska imperialist svin:laugh:

NSFreja
Tuesday, May 17th, 2005, 09:38 AM
Jag tycker nog norrmännen ska vara glada och fira sin nationaldag av ännu en anledning...
OM Sverige och Norge varit ett idag, så skulle Norge ha haft samma skit som vi har här, och det tror jag absolut att dom betackar sig från...

Jag menar med ett större landområde och fler invånare + den äckliga socialdemokratiska regeringen som styr i Sverige = större invandring = större arbetslöshet = högre kostnader mm mm, listan kan göras lång...

Jag gav dock inget riktigt svar på din fråga men jag anser att det var bra att de blev självständiga och att det inte behövdes ett krig (vilket var otroligt nära, jag hade en släkting som var yrkesofficer som blev förflyttad till norska gränsen 1905 i händelse av krigsutbrott) för att detta skulle ske.
Du frågade också om "unionen var så dålig egentligen"...Där behöver du bara gå till dig själv, skulle du vilja at Sverige blev styrt av ett annat lands regering?

:coach000: Norge åt norrmännen!!! :flagge21:

/M

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 03:33 PM
Jag tycker nog norrmännen ska vara glada och fira sin nationaldag av ännu en anledning...
OM Sverige och Norge varit ett idag, så skulle Norge ha haft samma skit som vi har här, och det tror jag absolut att dom betackar sig från...

Vad för sorts skit finns i Sverige som inte finns i Norge?

Jag menar med ett större landområde och fler invånare + den äckliga socialdemokratiska regeringen som styr i Sverige = större invandring = större arbetslöshet = högre kostnader mm mm, listan kan göras lång...

Norge hade, och skulle naturligtvis fortfarande ha, en egen regering. Och den var på den tiden naturligtvis inte socialdemokratisk, då kungen själv utnämnde sina två regeringar (den norska och den svenska). Och varför skulle han utnämna en sosse-regering. Det skulle han ju naturligtvis inte.

Jag gav dock inget riktigt svar på din fråga men jag anser att det var bra att de blev självständiga och att det inte behövdes ett krig (vilket var otroligt nära, jag hade en släkting som var yrkesofficer som blev förflyttad till norska gränsen 1905 i händelse av krigsutbrott) för att detta skulle ske.

Det fanns ingen möjlighet det skulle bli krig mellan Sverige och Norge, Oscar II gav strikta order om att inget blod skulle utgjutas mellan brödrafolken, och gav hellre upp Norge frivilligt.

Du frågade också om "unionen var så dålig egentligen"...Där behöver du bara gå till dig själv, skulle du vilja at Sverige blev styrt av ett annat lands regering?

Nej absolut inte, men det blev ju inte Norge heller. De hade ju som sagt var en egen regering, med egna intressen att bevaka.

Jag tror du missförstår unionen, Norge var inte en del av Sverige mer än Sverige var en del av Norge. Norge tillhörde inte Sverige.

ikki
Tuesday, May 17th, 2005, 03:44 PM
Vad för sorts skit finns i Sverige som inte finns i Norge?

Närmare en miljon turkar o negrer...?

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 07:36 PM
Närmare en miljon turkar o negrer...?

Och varför har de inte så många då? Kanske för att de har en mycket mindre befolkning?

Och dessutom skulle de, som jag nämnt tidigare, ha en egen regering precis som de hade under unions-tiden, så vi skulle inte på något sätt kunna tvinga på dom turkar och negrer.

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 07:40 PM
Svenska imperialist svin:laugh:

Vi har haft ett imperium i alla fall... :P

PS. www.skrivihop.nu

Arcturus
Tuesday, May 17th, 2005, 08:08 PM
Vi har haft ett imperium i alla fall... :P

Det hade de gamla romarna även, betyder inte att jag skulle ha desto högre tankar om invånarna i dagens Rom.:sofa0000:

white-europe
Tuesday, May 17th, 2005, 08:14 PM
Neimen, her er en tråd som heter 17 mai, og ikke en eneste skikkelig gratulasjon :annoysigr

Gratulerer med dagen, mine norske brødre og søstre! :beer-smil

Ikke noe stygt ment om svensker, men jeg foretrekker at Norge er Norge, og Sverige Sverige, uten noen union som i de gamle dager. Var den virkelig så forferdelig? Vel, godt spørsmål, men ett vi aldrig vil få svar på. Problemet er at ingen av oss er over 100 år gammel, og kan egentlig vite hvor gale det var. Likevel har jeg fått inntrykket av at Norge var lillebror, med alt som følger statusen. Vi hadde heller ikke egen utenrikspolitikk.

Selv om vi hadde hatt en union nå, med to forskjellige regjeringer, tror du ikke lobbyvirksomheten, og det politiske presset fra den svenske regjeringen hadde gjort norsk innvandringspolitikk mer liberal? Den er gale nok i utgangspunktet, litt press fra våre unionsbrødre hadde nok ikke gjort det bedre

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 08:53 PM
Neimen, her er en tråd som heter 17 mai, og ikke en eneste skikkelig gratulasjon :annoysigr

Det finns ingen att gratulera! :P Du är ensam här... ;)

Vi hadde heller ikke egen utenrikspolitikk.

Det hade inte vi heller.

Selv om vi hadde hatt en union nå, med to forskjellige regjeringer, tror du ikke lobbyvirksomheten, og det politiske presset fra den svenske regjeringen hadde gjort norsk innvandringspolitikk mer liberal? Den er gale nok i utgangspunktet, litt press fra våre unionsbrødre hadde nok ikke gjort det bedre

Om jag ska vara ärlig, så tror jag faktiskt vi hade, tillsammans med Danmark (etc), separerat oss lite mer från Europa och övriga världen. Tex hade vi ju aldrig gått med i EU. Värt att notera är dock att fram tom 1921, så var liberala Norge ljusår ifrån ultra-konservativa Sverige. Men då hade ju naturligtvis inte invandringen börjat ta fart.

WE, du vill inte som ensam norsk tala om för mig varför just grundloven firas, och inte själva självständigheten?

fenriSS_
Tuesday, May 17th, 2005, 09:15 PM
[QUOTE=Gustavus Magnus]Det finns ingen att gratulera! :P Du är ensam här... ;)

Gratulerer kjempers fødeland!

white-europe
Tuesday, May 17th, 2005, 09:18 PM
Det finns ingen att gratulera! :P Du är ensam här... ;)

Hehe, oisann... Har dere skremt vekk de andre?

Det hade inte vi heller.

Ikke det? Så unionen hadde ikke utenrikspolitikk i det heletatt? :confused:
Jeg trodde Norge gav ut Nobels fredspris fordi vi var i den særstilling at vi ikke ville velge vinner av politiske grunner. Hvorfor fikk vi den ære om Sverige kunne tatt seg av det selv? Synes han bare synd på oss? (det høres nesten ut som om jeg stiller spørsmål for å underbygge ett argument, men det er ingenbaktanker ved de, bare nysjerrighet )

Om jag ska vara ärlig, så tror jag faktiskt vi hade, tillsammans med Danmark (etc), separerat oss lite mer från Europa och övriga världen. Tex hade vi ju aldrig gått med i EU. Värt att notera är dock att fram tom 1921, så var liberala Norge ljusår ifrån ultra-konservativa Sverige. Men då hade ju naturligtvis inte invandringen börjat ta fart.

Om vi hadde vært i union er det meget mulig vi hadde distansiert oss mer. Kansje vi hadde hatt ett snev av nasjonal stolthet til og med, i stedet for å la våre land bli overkjørt av utenlandske horder. Hvem vet?..

WE, du vill inte som ensam norsk tala om för mig varför just grundloven firas, och inte själva självständigheten?

Hmm... kansje vi ikke synes det er så kjekt å bli skildt fra Sverige :scratch:

Eneste logiske forklaringen jeg kan gi er
1) ingen grunnlov, trolig ingen selvstendighet.
2) Selvstendigheten kom i sommerferien, så hva er vitsen? Vi ligger i Spania og drikker billig sprit, ingen tid til å feire da! :rolleyes:

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 09:25 PM
Det hade de gamla romarna även, betyder inte att jag skulle ha desto högre tankar om invånarna i dagens Rom.:sofa0000:

Det har jag inte påstått att du ska ha heller.

Nå, har du inget vettigt att framföra här tycker jag du ska bege dig till nån annan tråd.

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 09:30 PM
Ikke det? Så unionen hadde ikke utenrikspolitikk i det heletatt? :confused:

Sverige hade ingen egen utrikespolitik, men kungen, eller "kungarna" om man ska vara petig (då ju Norge och Sverige i praktik hade varsin kung) hade ju naturligtvis en.

Jeg trodde Norge gav ut Nobels fredspris fordi vi var i den særstilling at vi ikke ville velge vinner av politiske grunner. Hvorfor fikk vi den ære om Sverige kunne tatt seg av det selv? Synes han bare synd på oss? (det høres nesten ut som om jeg stiller spørsmål for å underbygge ett argument, men det er ingenbaktanker ved de, bare nysjerrighet )

Det får du fråga Alfred Nobel om.

2) Selvstendigheten kom i sommerferien, så hva er vitsen? Vi ligger i Spania og drikker billig sprit, ingen tid til å feire da! :rolleyes:

:rotfl: Stackars spanjorer om de skulle vara tvungna att dras med det i så fall :D

white-europe
Tuesday, May 17th, 2005, 09:37 PM
Sverige hade ingen egen utrikespolitik, men kungen, eller "kungarna" om man ska vara petig (då ju Norge och Sverige i praktik hade varsin kung) hade ju naturligtvis en.

Tydelig at jeg burde lese litt mer før jeg åpner munnen her. Var faktisk ikke klar over at Norge i praksis hadde sin egen konge :redface:

Foresten, hvordan virker rep systemet her? må jeg ha ett minimums antall posts før det teller når jeg gir vekk, eller...?

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 09:57 PM
Foresten, hvordan virker rep systemet her? må jeg ha ett minimums antall posts før det teller når jeg gir vekk, eller...?

Jag har för mig att man måste ha ett visst antal inlägg, eller rep. Men det är inte så noga, det är inte poängen som är viktiga, det är själva feedbacken. Har jag tex skrivit nåt bra är det kul att få reda på det, jag behöver inte nödvändigtvis få poäng för det.

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 10:05 PM
Tydelig at jeg burde lese litt mer før jeg åpner munnen her. Var faktisk ikke klar over at Norge i praksis hadde sin egen konge :redface:

Faktiskt så var Oscar II tvungen att byta om till norsk uniform så fort han kom över till den norska sidan av gränsen.

white-europe
Tuesday, May 17th, 2005, 10:08 PM
Faktiskt så var Oscar II tvungen att byta om till norsk uniform så fort han kom över till den norska sidan av gränsen.

Hvorfor det? Opererte han som to forskjellige konger? :confused:

Du har vel ikke en link hvor jeg kan lese om det, eller utrolig med fritid og intet bedre å gjøre på slik at du kunne forklart for meg :icon1:

Gustavus Magnus
Tuesday, May 17th, 2005, 10:48 PM
Hvorfor det? Opererte han som to forskjellige konger? :confused:

Jo det är klart, uniformsbytet var bara symboliskt. Norge och Sverige hade ju egan arméer, så när han var i ett av de två länderna, så hade han uniformen från det landet på sig.

Du har vel ikke en link hvor jeg kan lese om det, eller utrolig med fritid og intet bedre å gjøre på slik at du kunne forklart for meg :icon1:

Mycket av det jag berättat om här, har jag fått från böcker liknande publikationer, men jag skulle kunna utveckla mina tankar om ämnet. Imorgon, nu är det för sent.

NorwegianFury
Wednesday, May 18th, 2005, 12:09 AM
Må innrømme at jeg er russ i år og kommer litt sent inn her. Litt dårlig med formen, hehe.

Uansett! Hurra for 17.mai og et Norge for nordmenn til evig tid! :flagge21: (Vel, forhåpentligvis da!) :viking3:

Erlingr Hárbarðarson
Wednesday, May 18th, 2005, 12:44 AM
Må innrømme at jeg er russ i år og kommer litt sent inn her. Litt dårlig med formen, hehe. den går ikke! hehe... :bier:

Uansett! Hurra for 17.mai og et Norge for nordmenn til evig tid! :flagge21: (Vel, forhåpentligvis da!) :viking3:

Godt å høre! Ære være Óðinn, Aasen og Falsen! Alt for Norge...ALT. :mad: :beer-smil

Pusten går og hjertet hamrer
Mine nakne føtter mot sne
Denne kvelden var det jeg innså
Noe grusomt er i ferd med å skje

Jeg hadde døst med en bok
I min seng og fulgt delvis med
Med ett våknet jeg fra mitt koma
Og med ett skjønte jeg det!

Jeg reiste meg brått med ett skrik
Slik skremte sannheten meg
Jeg hadde misten den sløve ro
Som følger ignoransens vei

Boken handlet om vårt stolte folk
Som jeg alltid tenker på med kjærlighet
Det var da jeg kom på noe jeg hadde lest
At de nordiske folk for lengst er en minoritet

Mellom nordens mektige fjell
I dette vårt snedekte land
Under de stolte tretoppers ly
Skapte gudene den nordiske Mann

Inne i de isdekte fjorder
Blant naturens mektige vinde
I dette harde men vakre sted
Skapte gudene den nordiske kvinne

Mitt hode føltes som det skulle sprenges
Sannheten var bare for ille
Jeg begynte å gå forvirret rundt
Jeg klarte ikke å sitte stille

Mot utgangsdøren jeg løp
Ingen klær tok jeg på
jeg løp halvnaken ut i vinternatten
Og det er det jeg gjør nå

Hvor feige har vi ikke vært
Vi har sett vårt land bli fremmedes rov
Vi har forrådet våre forfedre
Vi har satt oss opp mot Gudenes lov

Som alle hadde jeg holdt kjeft
Da fritenkerne ble kalt rasister
Så sent forsto jeg anklagerne var
Selvhatende banditter og marxister

Bare en tynn bukse av tøy
Dekker mine iskalde ben
Jeg vet ikke hvor jeg skal
Men jeg vet jeg ikke må bli sen

Inni meg er det noe som brenner meg
Inderlig som en flammende glo
Det er maktesløshetens raseri
Og det koker i mitt blod

Med ett har jeg skogen foran meg
Så det var hit jeg skulle
Med ett er jeg ikke lenger sliten
Ei heller føler jeg kulde

Jeg løper inn i den mørke skogen
Her kjenner jeg meg hjemme
Men jeg slutter ikke å løpe
Jeg er visst ikke fremme

Livredd kjenner jeg noen på meg stirrer
Et blikk som nesten slår meg i bakken
Det er tusen forfedres anklagende blikk
Som brenner meg i nakken

Jeg løper alene i den nattsvarte skogen
På min kropp det sner
Jeg bråstopper, faller, mitt hjerte hamrer
Idet jeg en høyreist skikkelse ser

En fremtoning mektigere enn naturen selv
Brått møter jeg blikket fra ett eneste øye
Jeg kaster meg til bakken i ærefrykt
Jeg er kallet av Den Høye!

...

Jeg våkner med ett i min seng
Dryppende våt av svette
Men med en vilje jeg aldri før har eid
Nå vet jeg hva som er det rette!

Aldri mer skal jeg stikke meg unna
Og la mitt folk seile sin egen sjø
Aldri mer skal jeg tenke jeg intet kan gjøre
Aldri skal jeg la mitt folk dø!

Jeg skal kjempe, kjempe til siste slutt
Aldri skal jeg gi opp
Jeg skal kjempe til siste dråpe blod
Er presset ut av min kalde, døde kropp

Ensom kan en slik kamp være
Men mine fienders røster er spake
Mine forfedres bifall er tusen ganger viktigere
Enn meningene til de kuede og svake

Kampen som kjempes blir vanskelig
Men selv om jeg aldri hørte Den Høye tale
Fortalte hans blikk meg alt
Nå vet jeg hva jeg må gjøre!

:grouphug: ...kva vi maa gjere!

NSFreja
Wednesday, May 18th, 2005, 08:47 AM
Vad för sorts skit finns i Sverige som inte finns i Norge? Tja, bland annat 400 000 muslimer kanske...och den norska befolkningen har säkert inte fått 822 000 "nya" norrmän under de senaste 20 åren heller...bara för att nämna något.

Norge hade, och skulle naturligtvis fortfarande ha, en egen regering. Och den var på den tiden naturligtvis inte socialdemokratisk, då kungen själv utnämnde sina två regeringar (den norska och den svenska). Och varför skulle han utnämna en sosse-regering. Det skulle han ju naturligtvis inte.
Och det är du säker på? Att han inte skulle göra? Har du kollat sammansättningen i den svenska regeringen under tiden det begav sig? Regeringen som den svenska kungen godkänt...

Det fanns ingen möjlighet det skulle bli krig mellan Sverige och Norge, Oscar II gav strikta order om att inget blod skulle utgjutas mellan brödrafolken, och gav hellre upp Norge frivilligt. Hur kan det då komma sig att dåtidens regering i sitt sista "krismöte" (delegater som befann sig i Norge kom till Sverige för att fråga om vilka eftergifter de kunde göra eller om det skulle bli krig) om hur de skulle agera i frågan om att Norge skulle bli självständiga hade en omröstning där nästan hälften av de medverkande var villiga att gå i krig OM inte Norge tog bort sina kanoner mm i blandannat Kongsvinger? Det var inte bara det utan det hade en hel del med bestämmande och göra med då Sverige helst inte ville vika en tum.
Det var så nära att det utbröt krig mellan Norge och Sverige så du kan inte ana, varför tror du annars de svenska soldaterna blev placerade vid norska gränsen? Varför tror du att de svenska försvarsställningarna riktade sina kanoner mot Norge?.
Jag undrar vad du läst för böcker i ämnet...
Jag själv har läst dokumenten från dessa regeringmöten samt litteratur som handlade om unionen och fördjupningar under mina högskolestudier i historia och då särskilt nationalism i Sverige.

Nej absolut inte, men det blev ju inte Norge heller. De hade ju som sagt var en egen regering, med egna intressen att bevaka.

Jag tror du missförstår unionen, Norge var inte en del av Sverige mer än Sverige var en del av Norge. Norge tillhörde inte Sverige. Den 17 maj 1814 hände nämligen något som kom att ha stor betydelse för Norges framtid. I skuggan av maktspelet på kontinenten samlades valda representanter på herrgården i det lilla samhället Eidsvoll. Gruppen formulerade en grundlag och valde en dansk prins till kung. Efter 400 år av danskt styre hävdade norrmännen sin självständighet. Makten över landet skulle fortsättningsvis ligga i det norska folkets händer.
Nu blev det inte riktigt så.
Svenske tronföljaren Jean Baptiste Bernadotte ville annorlunda. Sverige och Danmark hamnade på olika sidor i Napoleonkrigen. Sverige krävde och fick Norge som rov.
Den danske prinsen fick ta sitt pick och pack och flytta hem igen. Istället var det Bernadottes adoptivfar, Carl XIII, som valdes till norsk monark. Men grundlagen bestod i sina huvuddrag.
Norge underordnades aldrig Sverige. Länderna skulle ses som jämlikar. Två stater med gemensam utrikespolitik och samma kung.
I förlängningen var unionen omöjlig att upprätthålla. Dynastin Bernadotte lärde sig aldrig att acceptera bångstyrigheten hos sina norska undersåtar. Konflikter uppstod gång på gång. Mot slutet var kriget nära.
Unionsupplösningen var en logisk följd av konstitutionen från 1814. Stortinget vägrade att kompromissa. Det norska folket tänkte inte ge upp sin rätt att styra sig själva.

Men det var då det, hur skulle det sett ut i dag? Om Norge och Sverige varit en union...med svensk kung skulle bestämma över Norge...

Om nu kungen i dagens Sverige skulle "bestämma" över Norge så vet vi ju alla hur det skulle gå...Vår kung idag har så gott som ingen talan alls, definetivt inte vad det gäller politik, det är den svenska regeringen som styr Sverige OCH skulle därmed ha styrt Norge också. Snacka om skräckscenario för norrmännen...
Jag tror det är du som missförstått mig i mitt första inlägg...då jag gav min synpunkt på hur det kunnat se ut idag.

/M

Gustavus Magnus
Thursday, May 19th, 2005, 08:07 PM
Tja, bland annat 400 000 muslimer kanske...och den norska befolkningen har säkert inte fått 822 000 "nya" norrmän under de senaste 20 åren heller...bara för att nämna något.

Du jämför, på allvar, Sverige med ett land som är häften så stort?

Och det är du säker på? Att han inte skulle göra? Har du kollat sammansättningen i den svenska regeringen under tiden det begav sig? Regeringen som den svenska kungen godkänt...

Kungen var under press, hade han kört vidare på en stenhård konservativ linje hade vi troligen fått en revolution. Dock vill jag nämna Borggårdstalet som ett bevis på att kungen, om än en senare kung än Oscar II, inte gav upp så lätt.

Hur kan det då komma sig att dåtidens regering i sitt sista "krismöte" (delegater som befann sig i Norge kom till Sverige för att fråga om vilka eftergifter de kunde göra eller om det skulle bli krig) om hur de skulle agera i frågan om att Norge skulle bli självständiga hade en omröstning där nästan hälften av de medverkande var villiga att gå i krig OM inte Norge tog bort sina kanoner mm i blandannat Kongsvinger? Det var inte bara det utan det hade en hel del med bestämmande och göra med då Sverige helst inte ville vika en tum.
Det var så nära att det utbröt krig mellan Norge och Sverige så du kan inte ana, varför tror du annars de svenska soldaterna blev placerade vid norska gränsen? Varför tror du att de svenska försvarsställningarna riktade sina kanoner mot Norge?

För att Norge riktade sina kanoner mot Sverige, svårare än så är det inte. Dessutom var det inte 1905, då de blev självständiga, som länderna befanns sig närmast krig, utan 1895.

Men det var då det, hur skulle det sett ut i dag? Om Norge och Sverige varit en union...med svensk kung skulle bestämma över Norge...

Om nu kungen i dagens Sverige skulle "bestämma" över Norge så vet vi ju alla hur det skulle gå...Vår kung idag har så gott som ingen talan alls, definetivt inte vad det gäller politik, det är den svenska regeringen som styr Sverige OCH skulle därmed ha styrt Norge också. Snacka om skräckscenario för norrmännen...

Vad gäller kungens inflytande, så är det omöjligt att spekulera i. Vad gäller den svenska regeringen, så tror jag du misstar dig. Inte nog med att Sveriges regering inte styrde Norge, så har själva regerings-formen blivit omstöpt radikalt sedan unions-tiden. Kungen har bla blivit av med all sin makt, den sista biten försvann 1974... Han är visserligen General, general och amiral, men det är ju mest symboliskt.

Jag tror det är du som missförstått mig i mitt första inlägg...då jag gav min synpunkt på hur det kunnat se ut idag.

Nyckelordet är kunnat.

NSFreja
Thursday, May 19th, 2005, 09:10 PM
Vi ser saken på två skilda sätt...Jag har ju bara studerat dokument från tiden det begav sig, litteratur och dylikt samt diskuterat med universitetslärare och professorer i fråga men jag tänker inte dra upp detta till en "akademisk" debatt, det varken orkar jag eller har tid med just nu...Har alldeles för mycket annat att göra...

Nej, dags att arbeta och betala skatt..."Arbete ger hälsa och välstånd åt den man arbetar för..."

/M

ikki
Friday, May 20th, 2005, 01:48 AM
Men har norge faktiskt närmare en halv miljon av dessa främlingar, då?
Jag hade för mig att summan nog är katastrofalt hög, men närmare 50.000 än 500.000 (100K?)

Gå nu sen o jämför med oss på andra sidan bottenhavet med 30.000 ;)
Vilket fortfarande är 30.000 för många, men..