PDA

View Full Version : Det här ska räcka i tre dygn

NSFreja
Sunday, April 24th, 2005, 08:46 PM
Det här ska räcka i tre dygn
http://www.gd.se/uploaded/image/2005/4/22/Invandrarmat.jpg [05-04-23]
HOFORS Migrationsverkets sanktioner för att få flyktingarna från Etiopien att flytta tillbaka tar sig skrämmande uttryck.
En vanlig dagens rätt med smör, bröd, sallad och varmrätt ska räcka ett helt dygn.
- Vi svälter, helt enkelt, säger Berhane Sequar som med sin fru Weyni och de tre barnen hämtat helgens matlådor.
http://www.gd.se/gdbilder/spacer.gif
Som GD skrev i går gör Migrationsverket allt för att förmå flyktingar att flytta tillbaka till sina hemländer. Det gäller flyktingar som inte kan få uppehållstillstånd enligt Utlänningsnämndens beslut.
De utsätts för kraftiga sanktioner, får inga pengar utan bara en matportion varje dygn.

Familjen Sequar på fem personer får för tio dagar två toalettrullar, en liten påse med en minitub tandkräm, tandborste och en liten tvål och liten schampoflaska av den modell som brukar finnas på hotellen.
Dessutom får de en lite påse med tvättmedel som ska räcka i tio dagar och en tepåse till varje vuxen per dag.
- Barnen får tio kronor om dagen, men vi får inga pengar till kläder, skor eller annat som vi behöver, säger Berhane Sequar
Maten, som är en vanlig dagens rätt, ska räcka hela dygnet. Från det att familjen hämtat maten på eftermiddagen till nästa mathämtning.

Maten levereras av hotell Bergsmannen och ägaren, Tommy Andersson, säger spontant att han själv inte skulle klara sig på så lite.
- Men det här är precis vad Migrationsverket beställt, det ska vara en dagens rätt med tillbehör, säger han.
Tidigare fick de asylsökande hämta två mål mat om dagen, men efter nyår har ransonerna minskats.
Familjen Sequar som tidigare varit på en förläggning i Laxå i fyra år har precis som Nebiyu Getachew fått en helt ohållbar situation då de varken får tillräckligt med mat eller annat av livets nödtorft.
- Det är så illa att man skäms att vara svensk, säger Astrid Johansson, som hjälper Nebiyu Getachew sedan en tid.
Hon anser att det är helt ovärdigt ett civiliserat och rikt land att behandla människor på det här sättet.

http://www.gd.se/Article.jsp?article=54932

Jag kan inte förstå vad de menar med att klaga på maten de får. Deras portioner ser ut som de vi gav till gamlingarna när jag jobbade inom vården senast (förra året) och det var inte alla gånger de gamla kunde få portioner så de blev mätta heller (observera, de betalar 1000:- tals kronor fär vård och omsorg varje månad).
Det finns ingen anledning att klaga alls tycker jag då mina barn får till exempel risgrynspudding och saftsås till lunch i skolan vilket jag anser inte är mat utan en efterrätt.
Det är inte alla gånger maten räcker till alla elever i skolan heller så det har hänt att mina ungar kommit hem och varit hungriga för det fanns ingen mat åt dom i skolbespisningen.

/M

Gustavus Magnus
Sunday, April 24th, 2005, 11:24 PM
Ja det är dålig stil. Jag menar, när man kommer till ett annat land så förväntar man ju sig naturligtvis att få en massa grejer gratis? Som senast jag var nere i Turkiet, så gick jag fram till en tjänsteman och krävde att de skulle ge mig gratis mat, kläder, husrum och hygienartiklar under hela min vistelse. Och naturligtvis vill man ju ha lite fickpengar också, det är ju inget mer med det.

Gustavus Magnus
Sunday, April 24th, 2005, 11:27 PM
Familjen Sequar som tidigare varit på en förläggning i Laxå i fyra år

Fyra jävla år? :O Borde man inte kunna förbättra sin situation själv på fyra år? :scratch:

Erlingr Hárbarðarson
Sunday, April 24th, 2005, 11:53 PM
Jeg ville ikke vært i hans klær, og ikke i hans kjøkken heller for den sakens skyld. :D Godt å høre, men man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

Det ser ut som ting er i ferd med å snu og at de liberale endelig innser at de ikke bare har øderlagt for sitt egent land, men også for deres egen fremtid og deres egne barns fremtid. Folk ville tenkt seg om to ganger før de ber om noe for landet sitt hvis de selv er nødt til å ordne opp. Nå er ting så galt at selv ikke de kan late som ingenting har skjedd.

NSFreja
Monday, April 25th, 2005, 10:19 AM
Fyra jävla år? :O Borde man inte kunna förbättra sin situation själv på fyra år? :scratch: Kanske hade varit bättre för dom att stanna där dom hör hemma? Kanske inte varit lika hungriga då? ;)

/M

Arcturus
Monday, April 25th, 2005, 11:37 AM
Svälter?? Då har jag "svultit" de senaste tre åren... Undrar just hur dom skulle klassificera att leva på tonfisk och makaroner 80% av tiden.... jävligt bekväma av sig dessa negrer.

Freja
Monday, April 25th, 2005, 11:54 AM
Er det ikke rart at når det gjelder "fremmedkulturelle" (som vel er den politisk korrekte betegnelsen), så er det avisoppslag og snørr og tårer med en gang?
Hadde dette vært en av våre egne, så hadde ingen noensinne hørt om det.

Det er mange mennesker blant våre egne som får mindre mat enn det der i perioder.
Hvis det er så ***** grusomt for dem å sitte på r*** her hos oss, så send dem tilbake. *grrr*

Nightmare_Gbg
Monday, April 25th, 2005, 12:22 PM
Typiskt neger-gnäll.Jag har klarat mig på ungefär lika mycket mat de senaste månaderna.

NSFreja
Monday, April 25th, 2005, 09:11 PM
Jag förstår inte hur de har mage att komma och kräva en det ena, än det andra.
Jag menar, dessa matportioner de får här och nu, torde väl ändå antagligen vara avsevärt mycket större än de som de levde av i sitt hemland, om inte, kan de ju återvända till det dom kom ifrån så slipper dom "svälta".
Att komma hit och sedan sitta och beklaga sig är totalt vanvettigt, de ska vara glada att de överhuvudtaget har tak över huvudet och mat iallafall en gång per dag. Det är inte alla svenskar som har den förmånen heller, men bryr sig någon om dom? Icke sa nicke...

Det finns många familjer i Sverige idag, som inte har råd att ge sina barn ett ordentligt mål mat när de kommer hem från skolan, så barnen får passa på att äta det skolan serverar, OM, det finns mat där så det räcker.

Jag blir så vansinnigt förbannad när jag läser artiklar om människor som kommer hit och bara ska ha och ha. Vi har nog med oss själva och borde, en gång för alla, göra något åt det vi redan har istället för att importera mer problem....

Arghhh....kan inte skriva mer just nu, sitter bara och argar upp mig...

/M

Gustavus Magnus
Monday, April 25th, 2005, 10:10 PM
Arghhh....kan inte skriva mer just nu, sitter bara och argar upp mig...

Ja, visst är det lätt gjort? :) Om jag kunde, skulle jag organisera forumet så att varannan tråd innehåller bra nyheter, så man inte får en hjärtattack av allt elände. Men jag tror inte alla bra nyheter skulle räcka till.

Nightmare_Gbg
Monday, April 25th, 2005, 10:16 PM
Ja, visst är det lätt gjort? :) Om jag kunde, skulle jag organisera forumet så att varannan tråd innehåller bra nyheter, så man inte får en hjärtattack av allt elände. Men jag tror inte alla bra nyheter skulle räcka till.
Är benägen att hålla med.

NSFreja
Monday, April 25th, 2005, 10:19 PM
Åfan, finns det "bra" nyheter med? Var? ;)

/M

Arcturus
Monday, April 25th, 2005, 10:21 PM
:O Lets watch the profanity there.... :annoysigr

:icon_bigg