PDA

View Full Version : Kvoteringen mot svenskar olaglig

NSFreja
Thursday, January 13th, 2005, 01:26 PM
Kvoteringen mot svenskar olaglig

Josefine och Cecilia fick rätt mot Uppsala universitet

Sökande med utländska föräldrar gavs förtur till juristlinjen - trots att de hade sämre betyg än andra.
Studenterna Josefine Midander, 21, och Cecilia Lönn, 23, krävde Uppsala universitet på skadestånd för otillåten diskriminering.
Nu har de fått rätt.
- Självklart ska mångfalden öka, men det finns andra sätt att öka den på. Det ska inte spela någon roll vilket land ens föräldrar är födda i, säger Josefine Midander.
Enligt domen i Uppsala tingsrätt igår har Josefine Midander och Cecilia Lönn blivit utsatta för otillåten diskriminering. De får 75000 kronor var i skadestånd av Uppsala universitet.
När Josefine Midander och Cecilia Lönn sökte till juristlinjen i Uppsala höstterminen 2003, hade universitetet öronmärkt 30 av de 300 platserna till sökande med utländska föräldrar för att öka mångfalden i juristkåren.
Det medförde att Cecilia Lönn och Josefine Midander inte kom in, trots att de hade bättre betyg än de sökande som kvoterades in.

"Särbehandling behövs"
- Vi tycker att man behöver använda sig av positiv särbehandling för att skapa en juristkår som har etnisk mångfald, säger Tobias Smedberg, ordförande för Sveriges Förenade Studentkårer.
Gunnar Strömmer, från Centrum för Rättvisa, som företrätt tjejerna, har motsatt uppfattning.
- Det finns en massa skolor som bedriver ett viktigt arbete för att öka mångfalden, men där man inte särbehandlar, säger han.
Uppsala universitet har nu slutat med den etniska kvoteringen till juristutbildningen.

Publicerad: 2005-01-13
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,587947,00.html

NSFreja
Thursday, January 13th, 2005, 01:39 PM
Uppsala universitet har nu slutat med den etniska kvoteringen till juristutbildningen. Jag personligen tycker det var helt rätt att tjejerna skulle vinna målet.

Detta bevisar det många med mig anser att, det går inte att kvotera in personer som inte har tillräckliga kunskaper, antingen till utbildningar eller arbeten.

Vi har förnärvarande ett exempel inte alltför lång ifrån där jag bor där en arbetsgivare blivit anmäld för att han inte kunnat anställa invandrare då de inte har haft tillräckliga kunskaper i det svenska språket.

Med den här domen, har det vunnits en delseger anser jag.

/M

Guest
Thursday, January 13th, 2005, 01:49 PM
Jag personligen tycker det var helt rätt att tjejerna skulle vinna målet.

Detta bevisar det många med mig anser att, det går inte att kvotera in personer som inte har tillräckliga kunskaper, antingen till utbildningar eller arbeten.

Vi har förnärvarande ett exempel inte alltför lång ifrån där jag bor där en arbetsgivare blivit anmäld för att han inte kunnat anställa invandrare då de inte har haft tillräckliga kunskaper i det svenska språket.

/M
:icon_ques Jeg er helt enig, Guest - som så ofte før :icon_wink

Naggaroth
Thursday, January 13th, 2005, 02:17 PM
Jag personligen tycker det var helt rätt att tjejerna skulle vinna målet.

/M
Jag tycker också att det var rätt att tjejerna skulle vinna målet. Utan, jag fattar det inte hur universitetet kann göra så där. Jag var jo där i fjord. Vad är det som händer där?

NSFreja
Thursday, January 13th, 2005, 02:33 PM
Jag tycker också att det var rätt att tjejerna skulle vinna målet. Utan, jag fattar det inte hur universitetet kann göra så där. Jag var jo där i fjord. Vad är det som händer där?Det som händer med Sverige är att vi som inte tycker som regeringen vill samt andra etniska svenskar, måste bli utkvoterade av kulturberikare på både arbetsplatser och inom utbildningar.

Vi har en lag här i Sverige som säger att:
Om man som företagare vill anställa personer, kan man inte välja endast de som är etniska svenskar OM invandrare söker samma arbete. Det hör inte hit om dessa invandrare inte har tillräckliga kunskaper i svenska till exempel, de ska inkvoteras trots det.
Invandrarna kan då, om de inte får arbetet, anmäla företagaren för diskriminering vilket ofta kan medföra en total katastrof för företagaren vad det gäller pappersarbete, rykte och förlorad inkomst medan byråkratins kvarnar mal.

/M