PDA

View Full Version : Vilt slagsmål mitt i julhandeln

NSFreja
Sunday, December 5th, 2004, 07:01 PM
Vilt slagsmål mitt i julhandeln

GÖTEBORG:
Krukskärvor haglade och smockorna yrde när vänster- och högeraktivister drabbade samman mitt bland alla julhandlade på Kungsgatan och Korsgatan på söndagseftermiddagen.

Chockade göteborgare blev vittnen till gängbråket som började på Kungsgatan norr om Domkyrkan och som avslutades utanför klädbutiken Rebell på Korsgatan.
Polisen fick larmet klockan 15 och nio polispatruller kom snabbt till platsen och slog en järnring runt de i gängen som dröjt sig kvar på platsen.
- Nazisterna delade ut flygblad som hyllade pojken som togs av daga i Salem för fyra år sedan. Då dök ett gäng vänsteraktivister upp. Knappast av en slump. De har säkert letat upp varandra, säger insatschef Johan Johansson från länsordningspolisen.
Polisen grep ett antal av våldsverkarna och radade upp dem längs järnstaket mot Domkyrkan. De grep även två ynglingar som blivit skadade i bråket, en ur vardera lägret.
- Högeraktivisten blev huggen i handen av den andre med en skruvmejsel eller kniv.
En handlare, som vill vara anonym, berättar om slagsmålet:
- Skinheadsen delade ut flygblad när en av de andra kom förbi. Han tog upp en kamera och fotograferade dem och ropade sedan på sina kompisar. Sedan brakade dem samman. Det var farligt. De kastade utekrukor som de tog utanför affärerna och kastade på varandra. Det var väldigt nära att de som julhandlade blev träffade.
Två anställda i klädaffären Rebell flydde in på KappAhls lager för att undkomma gatustriden.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=191837