PDA

View Full Version : Hissreparatör slogs blodig i Alby

Väring
Thursday, October 7th, 2004, 05:37 PM
Publicerad 6 oktober 2004 23:20

Hisstekniker slogs blodig

Instängda tyckte att räddningsinsatsen dröjde och gick till våldsamt angrepp.

Otack är världens lön. När en hisstekniker från Kone AB öppnade en låst dörr i en hiss som fastnat i ett flerfamiljshus i Alby i norra Botkyrka sent på tisdagskvällen slogs han omedelbart blodig. Trots att en kvinna i hissen låg avsvimmad hotades även ambulanspersonal och räddningstjänst.

Hissteknikern fick under onsdagen uppsöka sjukhus för att fixera ett knäckt näsben. I samma tumult hotades och trakasserades ambulans- och räddningspersonal och flera polispatruller tillkallades.

Två personer sitter i dag anhållna hos Södertörnspolisen misstänkta för misshandel, våld mot tjänsteman, hot mot tjänsteman och försök till våld och hot mot tjänsteman.

- En sanslös historia. När vår tekniker avhjälpt felet fick han motta flera knytnävsslag. Han är nu sjukskriven och chockad över det som hänt, berättar Sten Alfredsson, affärsområdeschef på Kone AB.

Totalt 12 personer, till största delen ungdomar, fanns i hissen som fastnat mellan två våningsplan. Efter cirka en halvtimme hade Kones tekniker tagit ned hissen till entréplanet och öppnat dörren. En flicka hade då drabbats av migränanfall och svimmat.

Då fanns också personal från Södertörns brandförsvar på plats.

- Fler ungdomar hade anslutit och stämningen var hotfull. Hissteknikern vacklade omkring blodig och sönderslagen, flera var mycket aggressiva och riktade slag mot såväl brandmän som ambulanspersonal som tog hand om flickan. Ett fönster i trapphuset krossades och glassplitter föll över räddningspersonalen, berättar Björn Westerberg, jourhavande stabsbefäl på Södertörn.

Under kalabaliken anslöt fler ungdomar, och räddningsinsatsen kunde slutföras först sedan flera polispatruller anlänt.

- De som var instängda tyckte att räddningsinsatsen dröjde, därav knytnävsslagen mot hissteknikern. Stämningen trissades upp. Det är i varje fall de förklaringar jag har fått av de två som har anhållits, berättar Ulla Marklund, vid Södertörns-polisen.

Enligt Sten Alfredsson är 30 minuter normal inställelsetid vid larm av det här slaget och vid den tidpunkten på kvällen, 23.00.

Den misshandlade hissteknikern vill inte kommentera händelsen.

Kjell Nilsson kjell.nilsson@dn.se

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=328544&previousRenderType=2

Oskorei
Friday, October 8th, 2004, 12:56 PM
Anledningen till att det grundats grupper som Ku Klux Klan historiskt i fler-rasliga samhällen är att vissa raser tolkar vänlighet som svaghet. Ju vänligare vi blir, desto mer kräver dom. När jag stötte på invandrare i mitt förra jobb tog det ett tag innan jag insåg att ett vänligt och sakligt bemötande som alltid föll i god jord när man hade med europeer att göra, var lika med socialt självmord när man hade med vissa invandrargrupper att göra. Det var bara att bita ihop och visa sig från sin mest otrevliga och hårda sida, även om det också var förenat med vissa risker.