PDA

View Full Version : Avvisningen till Iran skjuts upp

NSFreja
Tuesday, September 21st, 2004, 09:45 AM
Avvisningen till Iran skjuts upp
[01:15]
GÄVLE Flygbiljetterna var bokade och avvisningen av Sara och Ali till Iran var så gott som klar.
Men i går kom Utlänningsnämnden med ett överraskande besked; avvisningen ställs in tills vidare.
- För första gången på länge vågar vi verkligen hoppas, säger Sara.
http://www.gd.se/gdbilder/spacer.gif
När GD får tag på Sara är hon på ett strålande humör. De senaste dagarnas överhängande hot om avvisning har skjutits på framtiden. Det tvååriga fängelsestraffet och de 54 piskrappen som väntar i Iran känns därför lite mer avlägsna och hon kan skratta för första gången på länge.
- Jag har inte hunnit med att berätta det för min bror än. Han kommer att bli så glad.

Syskonens advokat Martin Karlsson poängterar att det är långt ifrån klart att syskonen får uppehållstillstånd i Sverige.
- Men deras chanser har ökat. Det viktiga är att det omedelbara avvisningshotet har upphört. Nu kommer det dröja några veckor innan beslutet fattas, säger han.
Vid tre tillfällen har Utlänningsnämnden sagt nej till att skjuta på avvisningen för att kunna titta närmare på Saras och Alis situation.

Vad som orsakat Utlänningsnämndens kovändning vill inte nämndens pressekreterare Gunnar Sommarin gå in på.
- Vi går inte in på detaljer i enskilda fall. Men nu ska nämnden säkerställa att allt blir riktigt gjort och utrett innan ett slutgiltigt beslut fattas.
Syskonen har inte skickat in några nya handlingar sedan de fick nej för tredje gången. Martin Karlsson tror därför att det här beslutet innebär att Utlänningsnämnden antingen har ändrat uppfattning eller att de har kontrollerat syskonens iranska domar och kommit fram till att de är äkta.
Gårdagens besked har gett syskonen nytt hopp. De kastas mellan förtvivlan och hopp och advokaten Martin Karlsson ogillar hur myndigheterna behandlar dem.

- Det är en väldigt påfrestande situation som syskonen befinner sig i. Myndigheternas agerande är inte särskilt lyckat, speciellt med tanke på att de är barn.
- Jag tycker att de beter sig väldigt konstigt, myndigheterna. Det verkar som nämnden inte har kollat på våra domar som vi skickat in förrän i går. Men nu är jag så glad att jag inte vill klaga på dem, säger Sara.

Fotnot: Sara och Ali är fingerade namn eftersom syskonen är rädda för myndigheterna i Iran.

http://www.gd.se/Article.jsp?article=43379