PDA

View Full Version : Ordfører kalte neger for neger!

Slå ring om Norge
Monday, January 30th, 2006, 07:31 AM
Den uhørte skandalen fant sted i Bærum.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1209312.ece

- I Bærum har vi ikke fordommer. Vi blir ikke skremt av en neger, sa Reinsfelt da han snakket med Kommunal- og forvaltningskomiteen i kommunen torsdag.

Det melder Asker og Bærums Budstikke.

Får kritikk

Flere av komitemedlemmene undrer seg over ordbruken.

- Jeg kjenner ikke ordføreren personlig. Men for meg var det litt uvanlig. I komiteens arbeid bruker vi aldri slike ord, sier Ib Thomsen (Frp), til avisen.

Saera Khan (Ap) er komiteens eneste medlem med minoritetsbakgrunn.

- De fleste nordmenn betrakter det ikke som et skjellsord. Men nettopp derfor er det viktig at samfunnstopper er særlig bevisst slike ting, sier Khan.

Mari Linløkken, nestleder i Antirasistisk senter er kritisk til ordbruken.

- Som ordfører må han være seg bevisst at hans uttalelser er meningsbærende på flere plan. Neger er et begrep veldig mange oppfatter som nedverdigende, og tilhørende en annen tid, sier Linløkken.

Beklager det hele

Reaksjonene i det politiske miljøet er sterke.

- Det er en rasistisk bemerkning, som man ikke bør bruke. Alle kan fleipe med slikt, men når man er en offentlig person, bør man ikke si slik i et offentlig forum, sier Terje Akerhaug SVs gruppeleder.

Reinsfelt beklager ordbruken overfor avisen.

- Ordet ble brukt i en sammenheng der jeg trakk en historisk parallell. Dersom noen finner ordbruken støtende, har de fullstendig misforstått. Da kan jeg ikke annet enn å beklage det veldig. Er det noe jeg virkelig mener, så er det at jeg ikke vil ha intoleranse i Bærum, sier Høyre-ordføreren.

Thore Hund sier at ordføreren må ikke glemme å sette ut for til dyra, de sliter med å finne mat nå om vinteren.