PDA

View Full Version : En op vijf Belgen huwt buitenlander

Chlodovech
Monday, October 10th, 2005, 12:35 PM
't Valt maar te hopen dat de kleurenblinden genaturaliseerde Belgen verrekenden - want aan dit ratio zijn we zeer snel uitgeteld. Het zou Het Nieuwsblad wel helpen in de bemoediging ( zie column 10/10 ) van de zoveelste campagne voor uitroeiing.

En op de vijf Belgen die trouwt, doet dat met een buitenlander

Dat blijkt uit de jongste cijfers. In 2002 gaven 7.363 Belgen hun jawoord aan een buitenlandse partner: 3.784 vrouwen en 3.579 mannen.

Mensen worden mobieler, overschrijden dagelijks grenzen via internet en lopen dus meer kans om op een buitenlander verliefd te worden. ,,Toch is het nog altijd niet de bedoeling dat je met iemand van buiten de eigen groep trouwt, zegt de Nederlandse professor Dienke Hondius. ,,Wat krijgen we nou? Het is de klassieke reactie en gemengde stellen hebben allemaal het gevoel de eersten te zijn die dat over zich heen krijgen hoewel er meer en meer gemengde koppels zijn.

Een kleine meerderheid (51,4 procent) van de gemengde huwelijken wordt door Belgische vrouwen aangegaan. Zij kunnen nochtans op veel minder begrip rekenen dan een man die voor een buitenlandse kiest. Durven vrouwen meer? Staan ze meer open voor andere culturen? Ze zijn zich alvast meer bewust van de verschillen en beter voorbereid op de tegenwind die ze steevast zullen krijgen.

,,Zowat iedereen op mijn vrienden na heeft geprobeerd mij van een huwelijk met Ada te weerhouden wegens te link, zegt Danilla. ,,Zelf heb ik nooit aan mijn man getwijfeld. Ik was al eind de twintig. Dan weet je toch wat je doet. Bovendien ben ik behoorlijk eigenwijs. Maar je moet mekaar wel hl graag zien om vol te houden.

Bart Boonen en Annagrace Rwamalyame (32) leerden elkaar tien jaar geleden kennen in haar thuisland Tanzania. , kennen. Na drie maanden wisten ze al dat ze samen verder wilden. ,,Toen ik terug was van Tanzania heb ik mijn ouders nog diezelfde avond op de hoogte gebracht, zegt Bart. ,,Een paar seconden was het heel stil. Toen zei mijn moeder: Wij hebben altijd geweten dat jij nooit ,,normaal zou trouwen (lacht).

Weinig vrouwen kunnen die op zoveel begrip kunnen rekenen. ,,In het begin dat ik met Pierre was, werkte ik in een heel mannelijk milieu, zegt Brigit. ,,Daar heb ik wt mogen horen. Kunt ge niets anders krijgen dan een zwarte? Of doet ge het misschien voor de chocoladen kindjes?
De maatschappij hanteert een dubbele standaard. Mannen moeten zich minder verantwoorden. Ze krijgen ook minder tegenwind van de overheid. Soms is de buitenlandse schone aan hun arm zelfs een statussymbool. Bart: ,,Ik merk bij sommige mannen een blik van: ,,Wow, die heeft dat toch maar gedurfd.

Alles: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMA09102005_003

En dan die ongelooflijke arrogantie waarmee zo'n artikels geschreven worden, 'k krijg er de kriebels van. Liberalisme is bolsjewisme. :|

Siegfried
Monday, October 10th, 2005, 01:13 PM
Ben ik te optimistisch als ik ervan uitga dat van die 20% slechts een beperkt gedeelte niet-Europees is? Wellicht dat er aardig wat huwelijksmigratie is tussen Nederland en Vlaanderen - en tussen Wallonië en Frankrijk? De voorbeelden in het artikel zijn ongetwijfeld zeer bewust gekozen om de lezers te beïnvloeden.

Bart Boonen en Annagrace Rwamalyame (32) leerden elkaar tien jaar geleden kennen in haar thuisland Tanzania. [...] Soms is de buitenlandse schone aan hun arm zelfs een statussymbool. Bart: ,,Ik merk bij sommige mannen een blik van: ,,Wow, die heeft dat toch maar gedurfd.’’

Wat een ongelofelijke onzin :stop

Chlodovech
Monday, October 10th, 2005, 02:07 PM
Dit berichtje stak niet langer dan twee maanden geleden ook al, en uitgebreider, in het nieuws - 't is dus oud nieuws - ter herinnering ...

'k Zit wat met je vraag verlegen, Siegfried, daar 't antwoord - geloof ik - echt niet deugdelijk is.

Toen ik 't gedetailleerde, van cijfers voorziene artikel las, dat kleine poosje terug dus - was exact dat wat ik aan de weet wou komen ... en tot mijn onsteltenis betroffen de huwelijken amper aan de Vlaamse of Waalse natie gelieerde etniciteiten. :(

Concreet, en nu reken ik op m'n geheugen - haalden meer gewenste gemengde huwelijken geeneens de helft. En dan bedoel ik niet 'net niet'.

'k Wou dat ik je kon bedenken met cijfers, maar eilaas. Het oorspronkelijke artikel vind 'k nergens meer. :|

Siegfried
Monday, October 10th, 2005, 11:36 PM
Ongelooflijk. Ik had nooit gedacht dat het al zo erg was in Belgi. :|