PDA

View Full Version : Arabisk TV-Station Viser Racistisk Danmark

Blod og Jord
Saturday, October 17th, 2009, 06:00 PM
Arabisk tv-station viser racistisk Danmark

En dokumentarfilm på den arabiske verdens mest populære tv-station, al-Jazeera, fokuserer på Danmarks politiske højresving og viser samtaler med indvandrerbander og afviste asylsøgere, der anklager myndighederne for at være racistiske.

Onsdag den 7. oktober 2009, 18:43

Den arabiske verdens mest populære tv-station, al-Jazeera, vil torsdag aften vise sine seere, hvor galt det - ifølge stationen - står til i Danmark. Det skriver kristeligt-dagblad.dk.

En dokumentarfilm om dansk racisme skal, ifølge netavisen Akhbar ("Nyheder"), bekræfte, hvad Muhammed-krisen i 2006 gav mange arabere en fornemmelse af, nemlig at Danmark er et racistisk land, der ønsker sine muslimske borgere sendt hen, hvor peberet gror.

Netavisen kan allerede nu fortælle, at dokumentarfilmens hovedkonklusion er, at Danmark er et racistisk land. Filmen viser sekvenser af gadekampe og plakater, hvorpå der står "Danmark for danskerne" og "luk grænserne". Den 50 minutter lange dokumentarfilm fokuserer på Danmarks politiske højresving og viser samtaler med indvandrerbander og afviste asylsøgere, der anklager myndighederne for at være racistiske, skriver kristeligt-dagblad.dk.

Instruktør vil gøre Danmark en tjeneste
Filmens instruktør, den dansk-palæstinensiske Awad Jouma'a, mener absolut, at Danmark er et racistisk land. Han mener også, at mange arabere har et alt for positivt syn på Danmark. Og det vil han gerne lave om på. Det er dog ikke for at tilsvine Danmark, men tværtimod for, ifølge hans eget udsagn, at gøre Danmark en tjeneste.

- Jeg er dansker og har lavet denne film for at hjælpe Danmark med at anerkende de problemstillinger, der er med indvandrerfjendtlighed og hetz mod muslimer. Danske politikere må anerkende dette problem og gøre noget for at løse det. Jeg ser mere filmen som en form for selvkritik og et forsøg på at redde Danmark, siger han til netavisen Akhbar.

Filmens instruktør langer også ud efter flere af de danske medier og beskylder dem for at skabe forvrængede og fordomsfulde billeder af muslimer og indvandrere. Han mener ikke, at al-Jazeera forsøger at give danskerne samme behandling.

- Al-Jazeera har vist mange positive historier om Danmark i år, blandt andet forskellige indslag om succesrige dansk-arabere. Så jeg mener ikke, at vi kun viser det dårlige billede af Danmark. Med denne film prøver jeg bare at fortælle mit indtryk af og mine oplevelser i Danmark, siger han og opfordrer danske journalister og politikere til at se filmen, før de dømmer ham.

Film bekymrer mellemøstekspert
Den danske mellemøstekspert Jakob Skovgaard-Petersen har fået lov til at se en del af filmen forud for premieren i morgen.

- Den ser meget brutal ud, og jeg frygter, at den vil tegne et ensidigt billede af Danmark i Mellemøsten, siger han til Akhbar.

Jakob Skovgaard-Petersen er især bekymret over, at filmen vises på den populæreste kanal i Mellemøsten, og at den vil kunne bruges som redskab af de kræfter, der i forvejen ønsker at fremstille et negativt billede af Danmark og Vesten.

http://www.berlingske.dk/verden/arabisk-tv-station-viser-racistisk-danmark

Eoppoyz
Sunday, October 18th, 2009, 11:18 PM
Vilken skitnödig artikel. Danmark är verkligen inte rasistiskt. Inte heller invandrarfientliga. Att man är kritiska mot islam anser jag bara som en sund reaktion.