View Full Version : Spursmál til BRÆÐRA
Oddstríðir
Wednesday, April 27th, 2005, 12:11 AM
Undskyld jeg kun taler/skriver dansk men ikke norzk (ikke nu men i fremtiden, selvfölgelig) og undskyld også for engle-saksiske indskydelserne men jeg vil heldst at fleste forstår.
Jeg vil gerne vide nogle tinger om mine brödre i Östret, Östmændene (Austmennina)/ Nordmændene (Norðmennina).
1. Hvordan ser I, de nasjonaliske Nordmænd, på Kvisling?
2. Hvordan ser I, de nasjonaliske Nordmænd, på Island og Islændinger og vores band og vores sambands (relationship's) fremtid?
3. Hvordan ser I på jeres kong og jeres kongeætt (royal clan)?
Til sidst vil jeg spörge om norzke madlavningstradisjoner;
1. Æder I surset mad på en bevis time af året?2.
2. Hvordan er typiske norzke nasjonal-madretter?
3. På hvilken tid af året spiser I denne nasjonal-madretter?
4. Ved I noget om vores (Islænder) nasjonal-madretter?
Þúsund þakkir! Tusind takk!
Erlingr Hárbarðarson
Saturday, April 30th, 2005, 07:04 PM
Undskyld jeg kun taler/skriver dansk men ikke norzk (ikke nu men i fremtiden, selvfölgelig) og undskyld også for engle-saksiske indskydelserne men jeg vil heldst at fleste forstår.
Jeg vil gerne vide nogle tinger om mine brödre i Östret, Östmændene (Austmennina)/ Nordmændene (Norðmennina).
Han var en foreder som fikk som fortjent etter krigen. Han var et geni, ingen tvil om det, men hans handlinger under krigen har undergravet dette. Så han er et av norges svarte får.
2. Hvordan ser I, de nasjonaliske Nordmænd, på Island og Islændinger og vores band og vores sambands (relationship's) fremtid?
Nordmenn flest har som regel ingen formening om island annet en at vi har en sterk historisk tilknyttning. Island er sett på som et sted som hedenske nordmenn dro etter de var ferdig i viking. Jeg liker det at Island er det eneste landet som fremdeles bærer tegn etter sin forkjærlighet for Odin.
Det er ingen ting sammenlignet med da Harald Haarfagre regjerte på tronen, men den nåværende kongafamilien kommer seg. Det er litt turbulent i disse tider på grunn av en prinsesse med en heller uheldig bakgrunn, men etter noen år så kommer vi til å ha bygget opp en strerk monarkisk følelse i folket.
Ærlig talt det vet jeg ikke, men du kan finne ut mer på www.matprat.no. På førstesiden er det en søkemotor som du kan bruke til å finne den matretten du vil.
white-europe
Sunday, May 1st, 2005, 05:19 PM
Har ikke noen videre mening om han... Landsforeder, men han var i det minste overbevist om at han gjorde det rette.
Island er ofte ett litt glemt land, grunnet størrelsen og befolkningen. Kjenner ingen islendinger personlig, men de få jeg har snublet over virker både imøtekommende og vennlig. Forholdet mellom Island-Norge kjenner jeg lite til :frown:
Personlig har jeg ingen respekt for kongehuset, og ville gjerne sett hele sulamitten avsatt. De er ikke tradisjonstro, og oppfører seg ikke som kongelige. Jeg skjemmes over at landet mitt blir representert av vår kongefamilie!
Jeg spiser mat... Hva det er spiller liten rolle, så lenge det er spiselig :icon12: Mine kunnskaper om mat er altså ganske begrenset
Oddstríðir
Tuesday, May 3rd, 2005, 12:52 PM
Mange tak for andsvaret, jeg vil dog sige om maden at jeg er ikke en af disse madbösser som elsker fin mad.
Jeg talede om gammel mad som vi Islændinger har ædet fra hedendom.
Þakkir samt.
Náttfari
Tuesday, May 3rd, 2005, 01:16 PM
Mmmm.
Sure vædertestikeler :D
http://www.idan.is/media/korkurinn/Efnismynd/hrutspungar.gif
Náttfari
Tuesday, May 3rd, 2005, 01:18 PM
Putrifying shark flesh: http://www.isholf.is/gullis/jo/shark.htm
Oddstríðir
Tuesday, May 3rd, 2005, 01:49 PM
Putrifying shark flesh: http://www.isholf.is/gullis/jo/shark.htm
Ach! Nu er jeg svang - jeg vil ikke vente indtil Þorri begynder!
vBulletin® v3.6.11, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.